شما می توانید ویندوز 11 را بدون کلید محصول نصب و استفاده کنید


رایانه ای با ویندوز 11 با نورپردازی RGB در پس زمینه.
هانا استرایکر / How-To Geek

شما می‌توانید به‌طور نامحدود از ویندوز 11 بدون فعال‌سازی با مجوز استفاده کنید، اما واترمارک‌ها و یادآوری‌های «فعال کردن ویندوز» را مشاهده خواهید کرد و دسترسی به بسیاری از تنظیمات شخصی‌سازی را از دست خواهید داد. با وجود این، عملکرد اصلی از جمله به‌روزرسانی‌ها و قابلیت نصب برنامه‌ها و بازی‌های خود تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

زمان های زیادی که نیاز به یک کلید محصول معتبر برای نصب ویندوز بود، گذشته است، اما اگر هرگز آخرین سیستم عامل دسکتاپ مایکروسافت را با مجوز فعال نکنید، چه اتفاقی می افتد؟ در اینجا چیزی است که باید در مورد نصب و اجرای ویندوز 11 بدون پرداخت هزینه بدانید.

ویندوز 11 را به صورت رایگان دانلود کنید

شما می توانید ویندوز 11 را از مایکروسافت دانلود کنید، بدون نیاز به ورود. زمانی که آنجا هستید، می‌توانید دستیار نصب ویندوز 11 را بگیرید که بررسی می‌کند رایانه شما با الزامات مایکروسافت مطابقت دارد یا خیر، و ابزار ایجاد رسانه مایکروسافت برای ایجاد یک درایو یا DVD قابل بوت، و تصویر دیسک ISO مورد نیاز برای نصب سیستم عامل.

سپس می توانید یک درایو نصب با استفاده از یک USB Stick ایجاد کنید و ویندوز را نصب کنید، حتی بر روی رایانه شخصی پشتیبانی نشده با راه حل های مناسب. پس از اتمام نصب، ویندوز گزارش می دهد که فعال نشده است. فعال کردن ویندوز به معنای خرید کلید محصول و استفاده از آن برای تأیید اعتبار نصب در زیر تنظیمات > سیستم > فعال سازی است.

هشدار: برای اهداف امنیتی، همیشه باید کپی ویندوز 11 خود را از مایکروسافت دریافت کنید (یا روی یک کامپیوتر کاملاً جدید از قبل نصب شده باشد). نسخه‌های ویندوز دانلود شده از جاهای دیگر ممکن است دستکاری شده باشد و می‌تواند شامل بدافزار، باج‌افزار، ابزارهای دسترسی از راه دور و سایر موارد مخرب باشد.

اگر ویندوز 11 را فعال نکنید چه اتفاقی می افتد؟

درست مانند استفاده از ویندوز 10 بدون کلید محصول، حقیقتاً، لیست بزرگی از نکات منفی برای اجرای ویندوز بدون فعال کردن آن وجود ندارد. واضح‌ترین علامت فعال نشدن ویندوز 11، واترمارک «فعال کردن ویندوز» است که در گوشه سمت راست پایین صفحه ظاهر می‌شود. این واترمارک در بالای همه چیز روی صفحه نمایش شما، از جمله برنامه های تمام صفحه که ممکن است مانند بازی اجرا کنید، قرار گرفته است.

در اسکرین‌شات‌ها و اسکرین‌کست‌ها، در تمام نمایشگرهایی که به رایانه شما متصل هستند، ظاهر می‌شود. بنابراین اگر یک پروژکتور را برای ارائه یک ارائه وصل کنید، علامت واترمارک را خواهید دید. اگر بازی‌ها را در Twitch پخش می‌کنید، واترمارک قابل مشاهده خواهد بود. اگر برای شغل خود به عنوان یک وبلاگ نویس فناوری اسکرین شات های تمام صفحه دسکتاپ می گیرید، قابل مشاهده خواهد بود.

"ویندوز را فعال کنید" واترمارک در ویندوز 11

همچنین یادآور می‌شوید که ویندوز 11 در برنامه تنظیمات و زیر منوهای مختلف با پیوند «اکنون فعال‌سازی» فعال نشده است. همچنین برخی از اعلان‌های پاپ‌آپ دریافت خواهید کرد که به شما یادآوری می‌کنند که ویندوز فعال نیست و مایکروسافت آن را ترجیح می‌دهد اگر پیش بروید و این کار را انجام دهید.

یادآوری فعال سازی ویندوز 11 در برنامه تنظیمات

علاوه بر این، دسترسی به بیشتر گزینه‌های شخصی‌سازی را در زیر تنظیمات > شخصی‌سازی از دست خواهید داد. این شامل توانایی تغییر کاغذ دیواری دسکتاپ، جابه‌جایی بین حالت‌های روشن و تاریک، غیرفعال کردن جلوه‌های شفافیت، انتخاب رنگ برجسته و حتی دسترسی به برخی گزینه‌های دسترسی مانند تم‌های با کنتراست بالا است.

شخصی سازی خاکستری در برنامه تنظیمات ویندوز 11

با این حال، می‌توانید از میان شش تم از پیش تعریف‌شده در بالای منوی شخصی‌سازی در برنامه تنظیمات، تغییرات محدودی در صفحه قفل ایجاد کنید، از جمله اینکه کدام برنامه فوکوس شده است، و تغییراتی در منوی Start ایجاد کنید تا برنامه‌های اخیراً اضافه شده و پراستفاده‌شده را پنهان یا نمایش دهید. .

آیا می توان بدون فعال سازی از ویندوز به صورت عادی استفاده کرد؟

خارج از اشکالاتی که در بالا ذکر شد، ویندوز تا حد زیادی تحت تأثیر تصمیم شما برای فعال کردن یا عدم فعال سازی قرار نخواهد گرفت. همچنان می‌توانید برنامه‌ها را نصب کنید، بازی کنید، و از دسکتاپ برای مرور وب و بررسی ایمیل خود استفاده کنید.

همچنین به Windows Update دسترسی خواهید داشت که اولین چیزی است که باید بعد از نصب جدید استفاده کنید. این امکان وجود دارد که مایکروسافت تصمیم خود را تغییر دهد و به کاربران ویندوزی که فعال نشده‌اند اجازه دسترسی به به‌روزرسانی‌ها را در آینده بدهد.

از Windows Updated در ویندوز 11 استفاده کنید

همچنین می توانید به فروشگاه مایکروسافت دسترسی داشته باشید و برنامه ها را دانلود کنید. اگر فقط می‌خواهید برنامه‌های رایگان را دریافت کنید، نیازی به ورود به سیستم ندارید، اما می‌توانید یک حساب مایکروسافت را پیوند دهید و شروع به خرید برنامه‌ها نیز کنید (البته لطفاً در خرید بازی‌ها در فروشگاه مایکروسافت تجدید نظر کنید). اگر قبلاً این کار را نکرده اید، می توانید حساب مایکروسافت خود را به حساب کاربری محلی خود نیز پیوند دهید.

چه زمانی ارزش فعال کردن ویندوز 11 را ندارد؟

انواع و اقسام دلایل فرضی وجود دارد که ممکن است افراد نخواهند لایسنس ویندوز بخرند، اما چند نمونه وجود دارد که برجسته هستند. اولین مورد هزینه فوری است. اگر به تازگی چند هزار دلار برای ساخت یک رایانه شخصی جدید هزینه کرده اید، ممکن است بخواهید یک یا دو ماه صبر کنید تا 140 دلار دیگر برای مجوز Windows 11 Home بپردازید.

دلیل دیگر برای جلوگیری از فعال سازی ویندوز 11 این است که قبل از خرید آن را امتحان کنید. اگر از لینوکس یا macOS (یا نسخه قدیمی‌تر ویندوز) می‌آیید و چیزهای خوبی در مورد ویندوز 11 شنیده‌اید، نصب سیستم‌عامل و استفاده از آن برای مدت زمانی که دوست دارید بدون هیچ جنبه‌ای منفی، یک مشکل است. سود عظیم توزیع‌های لینوکس مانند اوبونتو کاربرپسندتر از همیشه هستند، اما همچنان از نظر سازگاری نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از ویندوز عقب هستند.

کاربران مکی که از ویندوز در VM استفاده می کنند، یکی دیگر از مخاطبان هدف هستند. می‌توانید ویندوز 11 را بر روی ARM به صورت رایگان از مایکروسافت دانلود و اجرا کنید، با برنامه‌های مجازی‌سازی مانند Parallels Desktop که از این فرآیند برای شما مراقبت می‌کنند. شاید اصلاً نیازی به استفاده زیاد از ویندوز نداشته باشید، یا به خاطر اینکه به خرید یا ساخت رایانه شخصی فکر می کنید، انگشتان پای خود را به دنیای ویندوز فرو می برید.

ویندوز 11 در ARM در Parallels Desktop 18

بسیاری از کاربران قانونی که دارای مجوز ویندوز هستند نیز ممکن است دوره هایی را پشت سر بگذارند که در آن به سادگی فعال سازی را به خود زحمت نمی دهند. شاید در تلاش برای شناسایی مشکلات سخت افزاری هستید و نیاز به نصب مجدد ویندوز، شاید چندین بار، به عنوان بخشی از فرآیند داشته باشید. تا زمانی که مطمئن نشدید مشکلتان حل شده است، نیازی به فعال سازی نیست.

هنوز از ویندوز 10 استفاده می کنید؟ یک مجوز رایگان ویندوز 11 دریافت کنید

اگر قبلاً یک نسخه معتبر از ویندوز 10 دارید و رایانه شما شرایط لازم برای ویندوز 11 را دارد، می توانید از Windows Update برای ارتقاء رایگان به ویندوز 11 استفاده کنید. به سادگی Windows Update را در قسمت تنظیمات > به‌روزرسانی و امنیت در ویندوز 10 باز کنید، سپس روی دکمه «بررسی به‌روزرسانی‌ها» و سپس دکمه «دانلود و نصب» در زیر بنر که به شما می‌گوید ویندوز 11 آماده است، کلیک کنید.

از طریق Windows Update در ویندوز 10 به ویندوز 11 به روز رسانی کنید

اگر مایکروسافت شما را تشویق به ارتقا به ویندوز 11 در داخل Windows Update نکند، این احتمال وجود دارد که رایانه شخصی شما با نسخه جدید سازگار نباشد. ویندوز 11 دارای چند الزام اضافی مانند TPM 2.0 است که به این معنی است که سخت افزار قدیمی ممکن است به طور رسمی پشتیبانی نشود. اگر همچنان می‌خواهید آخرین نسخه را امتحان کنید، می‌توانید ویندوز 11 را روی رایانه‌ای که پشتیبانی نمی‌شود نصب کنید.

اگر ترجیح می دهید از ویندوز 10 استفاده کنید، اشکالی ندارد. مایکروسافت قول داده است که تا اکتبر 2025 از سیستم عامل با به روز رسانی های امنیتی پشتیبانی کند. تعداد زیادی از ویژگی های خاص ویندوز 11 وجود ندارد که از دست ندهید، بنابراین اگر به استفاده از ویندوز 10 ادامه دهید، آسمان به زمین نمی افتد. (فقط مطمئن شوید که همه چیز را به روز نگه دارید).

اگر یک رایانه شخصی کاملاً جدید می‌سازید یا رایانه‌ای می‌خرید که شامل مجوز ویندوز نباشد، هیچ مسیر ارتقای رایگانی در دسترس نیست. یا باید بدون فعال کردن ویندوز به استفاده از آن ادامه دهید یا از مایکروسافت مجوز بخرید.

آیا باید ویندوز 11 را فعال کنید؟

اگر از ویندوز به عنوان سیستم عامل دسکتاپ “درایور روزانه” خود استفاده می کنید، مطمئناً می خواهید ویندوز را فعال کنید. از شر واترمارک مزاحم «فعال کردن ویندوز» خلاص شوید و تمام گزینه های شخصی سازی مورد نظر خود را باز کنید. همچنین به نظر می رسد که این کار “درست” است، به خصوص اگر از ویندوز برای کار استفاده می کنید.

سیستم عامل مایکروسافت نرم افزار رایگان نیست، اما ممکن است از قبل از نصب ویندوز 10 واجد شرایط ارتقاء رایگان باشید. اگر رایانه شما برای ویندوز 11 واجد شرایط نیست زیرا شرایط لازم را ندارد، به هر حال یک رایانه جدید باید دارای مجوز ویندوز 11 باشد.

به یاد داشته باشید که هیچ چیز غیرقانونی در مورد استفاده از ویندوز 11 بدون پرداخت هزینه وجود ندارد و مایکروسافت سیستم عامل را به این روش طراحی کرده است. باید دید که آیا مایکروسافت در نسخه بعدی همین سیاست را اتخاذ خواهد کرد یا خیر. در اینجا همه چیزهایی است که ما در مورد ویندوز 12 می دانیم، با نام رمز “Next Valley” که قرار است در سال 2024 منتشر شود.

مربوط: ویندوز 11 در مقابل ویندوز 10: آیا باید به ویندوز 11 ارتقا دهید؟