هر آنچه که باید در مورد “Reset This PC” در ویندوز 10 و ویندوز 11 بدانید


یک کامپیوتر ویندوز 11.
هانا استرایکر / How-To Geek

برای استفاده از “Reset this PC”، به Settings > Updates and Security > Recover on Windows 10 یا Settings > System > Recovery در Windows 11 بروید. بازنشانی این رایانه را می توان برای تعمیر نصب های آسیب دیده ویندوز، حذف bloatware که از قبل نصب شده است استفاده کرد. با ویندوز، یا به عنوان یک “گزینه هسته ای” برای حذف اکثر بدافزارها.

ویندوز دارای گزینه “Reset your PC” است که به سرعت ویندوز را به تنظیمات پیش فرض کارخانه بازیابی می کند. این سریعتر و راحت تر از نصب مجدد ویندوز 10 یا ویندوز 11 از ابتدا است.

چگونه بازنشانی کامپیوتر شما کار می کند

هنگامی که از ویژگی “Reset this PC” در ویندوز استفاده می کنید، ویندوز خود را به حالت پیش فرض کارخانه بازنشانی می کند. اگر رایانه شخصی خریداری کرده اید و ویندوز 10 یا ویندوز 11 نصب شده است، رایانه شما در همان حالتی خواهد بود که آن را دریافت کرده اید. می تواند آن را مجبور به نصب یک نسخه تمیز از ویندوز کند. اگر خودتان ویندوز 10 یا ویندوز 11 را نصب کرده باشید، یک سیستم ویندوزی تازه و بدون نرم افزار اضافی خواهد بود.

شما می توانید انتخاب کنید که آیا می خواهید فایل های شخصی خود را حفظ کنید یا آنها را پاک کنید. با این حال، تمام برنامه ها و تنظیمات نصب شده شما پاک می شوند. این تضمین می کند که شما یک سیستم تازه دارید. هرگونه مشکل ناشی از نرم افزار شخص ثالث، خرابی فایل سیستم، تغییرات تنظیمات سیستم یا بدافزار باید با تنظیم مجدد رایانه شما برطرف شود.

اگر رایانه شما دارای ویندوز از پیش نصب شده است، ممکن است گزینه سوم، «بازیابی تنظیمات کارخانه» را نیز مشاهده کنید. با این کار نسخه اصلی همراه با رایانه شخصی شما بازیابی می شود – بنابراین اگر رایانه شما با ویندوز 10 ارائه شده است و شما به ویندوز 11 ارتقا داده اید، به ویندوز 11 بازنشانی می شود.

این فرآیند بسیار شبیه به نصب مجدد ویندوز از ابتدا یا استفاده از پارتیشن بازیابی ارائه شده توسط سازنده است، اما راحت تر است.

توجه داشته باشید: ویندوز 8 دارای گزینه های جداگانه “Refresh your PC” و “Reset your PC” بود. Refresh تمام فایل‌ها و تنظیمات شخصی‌سازی شما را حفظ کرد، اما تنظیمات رایانه شخصی‌تان را روی پیش‌فرض قرار داد و برنامه‌های دسکتاپ را حذف نصب کرد. بازنشانی همه چیز، از جمله فایل های شما را حذف کرد – مانند نصب مجدد کامل ویندوز از ابتدا.

در زیر کاپوت

مایکروسافت در ابتدای معرفی این ویژگی توضیح داد که در زیر کاپوت چه می‌گذرد. وقتی کامپیوتر خود را ریست می کنید و همه چیز را حذف می کنید:

    1. کامپیوتر به ویندوز RE، محیط بازیابی ویندوز بوت می شود
    2. Windows RE قبل از نصب یک نسخه جدید از ویندوز، پارتیشن های ویندوز را پاک و فرمت می کند.
    3. کامپیوتر به نسخه جدید ویندوز راه اندازی مجدد می شود.

هنگامی که تصمیم می گیرید فایل های خود را نگه دارید، مراحل مشابهی رخ می دهد. با این حال، قبل از پاک کردن پارتیشن ویندوز، Windows RE هارد دیسک را برای فایل ها و تنظیمات شخصی شما اسکن می کند. آن‌ها را کنار می‌گذارد، یک نسخه جدید از ویندوز را نصب می‌کند و آن‌ها را در جایی که پیدا کرده‌اند، برمی‌گرداند.

چه بخواهید فایل های شخصی خود را نگه دارید یا نه، این فرآیند شامل یک سیستم ویندوز کاملاً تازه است. به همین دلیل است که برنامه های دسکتاپ شما پاک می شوند.

چگونه کامپیوتر خود را در ویندوز 10 و ویندوز 11 ریست کنیم

برای بازنشانی رایانه خود به تنظیمات پیش فرض کارخانه در ویندوز 10، کافی است برنامه Settings را باز کنید و به Update & Security > Recovery بروید. روی دکمه «شروع به کار» در زیر «بازنشانی این رایانه شخصی» کلیک کنید یا ضربه بزنید.

برای بازنشانی رایانه ای که ویندوز 11 دارد، برنامه Settings را باز کنید، سپس به جای آن به System > Recovery بروید. بقیه مراحل یکسان است.

برای دسترسی به Settings > Updates and Security > Recovery بروید "این کامپیوتر را ریست کنید" در ویندوز 10 ” width=”730″ height=”500″ src=”/pagespeed_static/1.JiBnMqyl6S.gif” onload=”pagespeed.lazyLoadImages.loadIfVisibleAndMaybeBeacon(this);” onerror=”this.onerror=null;pagespeed.lazyLoadImages.loadIfVisibleAndMaybeBeacon(this);”/></p>
<p>می‌توانید «حفظ فایل‌های من» یا «حذف همه چیز» را انتخاب کنید.  اگر “Keep my files” را انتخاب کنید، ویندوز ویندوز را به حالت پیش فرض بازنشانی می کند، برنامه ها و تنظیمات نصب شده شما را حذف می کند اما فایل های شخصی شما را حفظ می کند.  اگر «حذف همه چیز» را انتخاب کنید، ویندوز همه چیز از جمله فایل های شخصی شما را پاک می کند.</p>
<p>اگر فقط یک سیستم ویندوز تازه می‌خواهید، گزینه Keep my files را انتخاب کنید تا بدون حذف فایل‌های شخصی، ویندوز را بازنشانی کنید.  هنگام فروش رایانه یا دادن آن به شخص دیگری باید از گزینه «حذف همه چیز» استفاده کنید، زیرا این کار اطلاعات شخصی شما را پاک می کند و دستگاه را به حالت پیش فرض کارخانه تنظیم می کند.  در هر صورت، بهتر است قبل از استفاده از این ویژگی، از فایل های مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.</p>
<blockquote class=

توجه داشته باشید: در ویندوز 8، گزینه Keep my files به نام Refresh your PC و گزینه Remove Everything با نام Reset Your PC انتخاب شد. ویندوز 10 و ویندوز 11 با نامیدن این فرآیند “Reset your PC” و پرسیدن اینکه می‌خواهید با فایل‌های خود چه کاری انجام دهید، کارها را ساده می‌کنند.

انتخاب "Keep My Files" یا "همه چیز را حذف کنید."

شما باید بین دانلود یک نسخه جدید از ویندوز از مایکروسافت و نصب مجدد ویندوز از دارایی های موجود در رایانه شخصی خود یکی را انتخاب کنید. اینکه آیا از دانلود ابری استفاده می کنید یا از نصب مجدد محلی به نیاز شما بستگی دارد. اگر اینترنت سریع و بدون محدودیت داده دارید، با دانلود ابری چیزی برای از دست دادن ندارید.

بین نصب مجدد محلی و نصب ابری یکی را انتخاب کنید.

اگر با بازنشانی کارخانه مشکلی ندارید، کافی است روی چند صفحه بعدی کلیک کنید تا به صفحه «آماده برای بازنشانی این رایانه شخصی» برسید، سپس روی «بازنشانی» کلیک کنید.

صفحه آخر قبل از اینکه کامپیوتر خود را ریست کنید.

اگر تصمیم به حذف همه چیز به جای نگهداری فایل های خود دارید، گزینه ای برای “تمیز کردن” درایوهای خود نیز خواهید داشت. اینکه آیا شما باید وقت خود را صرف آن کنید یا نه به چند ملاحظه بستگی دارد:

  1. آیا درایو بوت شما یک هارد دیسک معمولی (HDD) یا نوعی درایو حالت جامد (SSD) است؟
  2. آیا از Bitlocker یا هر نوع رمزگذاری درایو دیگری استفاده می کردید؟
  3. آیا هیچ یک از درایوهایی که در حال پاک کردن آنها هستید، درایوهای دیسک سخت (HDDS) هستند؟
  4. آیا قصد دارید رایانه خود را ببخشید، بفروشید یا از شر آن خلاص شوید؟

اگر در حال پاک کردن هارد دیسک های مکانیکی معمولی هستید و می خواهید رایانه خود را بفروشید یا هدیه دهید، و از هیچ نوع رمزگذاری درایو استفاده نکرده اید، شما باید کاملاً از عملکرد تمیز کردن استفاده کنید. تابع پاک، داده‌های موجود را روی درایو بازنویسی می‌کند تا غیرقابل بازیابی شود. بدون آن احتیاط خاص، بازیابی اطلاعات “حذف شده” از هارد دیسک آسان است. این بدان معناست که هر کسی که با رایانه شما کار کند می تواند تصاویر، فیلم ها، رمزهای عبور و سایر فایل ها را بازیابی کند، اگر مراقب نباشید!

SSD ها به دلیل TRIM خطر امنیتی بسیار کمتری نسبت به HDD های قدیمی دارند – فایل هایی که شما حذف می کنید معمولاً فوراً از SSD حذف می شوند یا در بدترین حالت از طریق برنامه ریزی مجدد حذف می شوند.

اگر درایو شما رمزگذاری شده بود، بدون توجه به اینکه SSD یا HDD باشد، نیازی به نگرانی در مورد تمیز کردن داده‌ها ندارید. طرح‌های رمزگذاری مدرن کاملاً قوی هستند، و در حالی که فایل‌ها ممکن است قابل بازیابی باشند، غیرقابل خواندن خواهند بود. نفوذ به آنها به یک درب پشتی رمزگذاری، یک ابر رایانه یا چندین تریلیون سال وقت آزاد نیاز دارد تا بتوانید کلید بازیابی Bitlocker را در RTX 4090 صرف کنید.

توجه داشته باشید: حملات دیگری به جز رویکرد brute force وجود دارد، اما احتمال اینکه شخصی برای به دست آوردن اطلاعات شما تا این حد تلاش کند بسیار کم است.

گزینه ای برای تمیز کردن درایوهای شما، به طوری که بازیابی فایل های شما سخت تر یا غیرممکن خواهد بود.

چگونه کامپیوتر خود را از منوی بوت ریست کنید

مربوط: سه راه برای دسترسی به منوی گزینه های بوت ویندوز 10 و 8

اگر رایانه شخصی ویندوز شما به درستی بوت نمی شود، می توانید آن را از منوی گزینه های بوت بازنشانی کنید. ما چندین راه برای دسترسی به این منو را پوشش داده ایم. با این حال، اگر ویندوز نتواند بوت شود، این منو نیز به صورت خودکار ظاهر می شود.

Troubleshoot > Reset this PC را انتخاب کنید تا رایانه شما از منو بازنشانی شود.

از طریق منوی عیب یابی نیز می توانید به Reset This PC دسترسی داشته باشید.

چگونه بدون Bloatware یک سیستم ویندوز 10 یا ویندوز 11 تازه دریافت کنیم

گزینه «Reset this PC» راحت است، اما یک مشکل بزرگ در آن وجود دارد: اگر سازنده رایانه شما نرم‌افزارهای ناخواسته زیادی را که در کارخانه نمی‌خواهید نصب کرده باشد، بازنشانی رایانه شما می‌تواند همه آن ناخواسته را بازگرداند.

خوشبختانه، ویندوز 10 و ویندوز 11 راه آسانی برای اطمینان از دریافت سیستم ویندوز جدید از مایکروسافت دارند. ابزار “Reset This PC” را مانند حالت عادی باز کنید، اما با دقت به دنبال صفحه ای بگردید که “Change Settings” در آن وجود دارد، سپس روی “Change Settings” کلیک کنید.

مربوط: چگونه به راحتی ویندوز 10 را بدون Bloatware نصب کنیم؟

اطمینان حاصل کنید که روی دکمه “بازیابی برنامه های از پیش نصب شده” در موقعیت “خیر” کلیک کنید، سپس روی تایید کلیک کنید.

تغییر وضعیت "بازیابی برنامه های از پیش نصب شده" به "خیر" موقعیتی برای اطمینان از نصب مجدد هیچ bloatware.

سپس مانند حالت عادی بازنشانی را ادامه دهید – یک تصویر ویندوز را مستقیماً از مایکروسافت دانلود می کند و آن را روی سیستم شما نصب می کند یا یک کپی تمیز از فایل های محلی موجود خود را بازسازی می کند و یک سیستم تازه از مایکروسافت را بدون هیچ کدام از این موارد به شما می دهد. نرم افزار کارخانه نصب شده است.

مربوط: آیا باید از Cloud Download یا Local Reinstall در ویندوز استفاده کنید؟

پس از اتمام کار، درایورهای سخت افزاری مورد نیاز باید به طور خودکار از Windows Update دانلود شوند. اگر به یک درایور سخت افزاری یا ابزاری نیاز دارید که به طور خودکار از Windows Update نصب نشده باشد، آنها را در سایت دانلود سازنده رایانه شخصی خود پیدا خواهید کرد. به طور معمول، شما می خواهید حداقل درایورهای کارت گرافیک خود را به صورت دستی دانلود کنید. اگر یک کارت صدای اختصاصی، یا یک ماوس یا کیبورد فانتزی دارید، احتمالاً می خواهید آن درایورها را نیز به صورت دستی دانلود کنید.

ویندوز 8 به شما این امکان را می دهد که یک تصویر تازه سازی سفارشی ایجاد کنید. هر زمان که رایانه شخصی خود را رفرش یا تنظیم مجدد می کنید، از تصویر سفارشی شما به جای تصویر پیش فرض استفاده می کند. به عنوان مثال، می‌توانید نرم‌افزارهای bloatware را که همراه با رایانه شخصی شما ارائه می‌شوند حذف نصب کنید، نرم‌افزارهای مهم را نصب کنید یا تنظیمات سیستم را تغییر دهید و سپس یک تصویر تازه‌سازی با وضعیت فعلی سیستم ایجاد کنید. با این حال، این گزینه دیگر در ویندوز 10 یا ویندوز 11 وجود ندارد – اما گزینه بدون bloatware حداقل یک جایزه دلپذیر است.