متحد اسرائیل در برابر یهودستیزی – هفته یهودی واشنگتن


توسط ایوب کارا

با ادامه جنگ در غزه، درخواست ها برای تحریم اسرائیل افزایش می یابد. فعالان در آمریکای شمالی خواستار تحریم استارباکس، پیتزا هات، برگر کینگ و مک دونالد به دلیل حمایت از اسرائیل هستند. بر اساس گزارش مجله تایم، مکان‌های مک‌دونالد از خرابکاری‌های ضد اسرائیلی خبر داده‌اند و یکی از مکان‌های بریتانیا هدف حمله موش‌های زنده قرار گرفته است. مک دونالد و استارباکس هر دو زیان مالی را به دلیل حمایت درک شده از اسرائیل گزارش کرده اند.

در اروپا، اولاف شولز، صدراعظم آلمان در تماسی تلفنی به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، وضعیت فلسطینیان در غزه را “بسیار نگران کننده” خواند. وی بر نیاز فوری برای بهبود دسترسی به کمک های بشردوستانه تاکید کرد. آلمان، یکی از قوی‌ترین متحدان اسرائیل در اتحادیه اروپا، اکنون با تحریم‌هایی مانند ممنوعیت صدور روادید علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی همراه است. رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، با شولز موافق است.

در پی این تهدیدات بزرگ، اسرائیل یک متحد واقعی در برابر جنبش BDS در قفقاز دارد: آذربایجان. اسرائیل اکنون بزرگترین واردکننده نفت از آذربایجان است و این کشور شیعه با وجود جنگ در غزه، تجارت خود با اسرائیل را کاملاً فعال نگه داشته است.

https://www.washingtonjewishweek.com/enewsletter/

در جریان کنفرانس امنیتی اخیر مونیخ، آذربایجان داده‌های صادرات نفت خود را برای ژانویه 2024 منتشر کرد. این داده‌ها نشان می‌دهد که صادرات به اسرائیل در مجموع 523500 تن با ارزشی در حدود 297 میلیون دلار بوده است که بسیار بیشتر از کشورهایی مانند ایتالیا و تایلند است. در دیدار اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، رهبران دو کشور درباره همکاری‌های اسرائیل و آذربایجان در زمینه‌های مختلف از جمله بخش نفت گفتگو کردند.

آنها خاطرنشان کردند که افتتاح سفارت آذربایجان در اسرائیل کمک زیادی به توسعه روابط دوجانبه کرده است. این نشان می‌دهد که علی‌رغم فشارهای سنگینی که بر آذربایجان برای قطع روابط با اسرائیل وارد می‌شود، دولت علی‌اف از انجام این کار خودداری می‌کند.

در این کنفرانس، مقامات اسرائیلی و رهبران یهودی نسبت به گزارش وزارت دیاسپورا در نوامبر 2023 در مورد افزایش شدید یهودی ستیزی در سراسر جهان، حتی در کشورهایی که دوست اسرائیل محسوب می شوند، ابراز نگرانی کردند.

بر اساس این گزارش، «به‌نظر می‌رسد در سطح جهانی، در سه هفته اول جنگ (7 تا 25 اکتبر 2023)، حجم کلی رویدادهای یهودستیزی نسبت به مدت مشابه سال قبل 500 درصد افزایش داشته است. . حدود یک سوم از همه رویدادهای یهودی ستیز در ایالات متحده، عمدتاً در مناطقی با جمعیت یهودی، به ویژه مناطقی مانند نیویورک، فلوریدا، شیکاگو و کالیفرنیا ثبت شده است – جایی که بسیاری از فعالیت های یهودی ستیز در دانشگاه ها و کالج ها نیز ثبت شده است. سایر کشورهای قابل توجه در این زمینه آلمان، فرانسه و بریتانیا هستند. در این چارچوب، افزایش قابل توجهی 330 درصدی در حوادث خشونت آمیز یهودی ستیزی نیز مشاهده شده است. علاوه بر این، هتک حرمت به اماکن یهودیان مانند قبرستان ها حدود 128 درصد، آزار و اذیت حدود 660 درصد و تهدید حدود 300 درصد افزایش داشته است.

این گزارش می افزاید: شهرهای پیشرو در تعداد کاربرانی که محتوای یهودی ستیز را به صورت آنلاین منتشر می کنند، پاریس، نیویورک، بوئنوس آیرس، لس آنجلس، واشنگتن دی سی، شیکاگو، سانتیاگو، بارسلونا، سانفرانسیسکو و برلین هستند. همچنین مارسی و سیدنی از این نظر برجسته هستند. در این افزایش کلی، افزایش 1180 درصدی در گفتمان یهودی ستیزی که شامل فراخوان برای خشونت علیه اسرائیل، صهیونیست ها و یهودیان می شود، وجود داشته است، جایی که بیشتر گفتمان به زبان عربی (71 درصد) و به زبان انگلیسی (28 درصد) است. این افزایش قابل توجه در شبکه های جایگزین (مانند 4Chan، BitChute، Stormfront و 8KUN) برجسته شده است. شهرهای پیشرو از نظر تعداد کاربرانی که محتوای یهودی ستیزانه را منتشر می کنند، قاهره، عمان، شیکاگو، نیویورک، سیدنی و پاریس هستند.

در کنار افزایش چشمگیر گفتمان آنلاین، صدها تظاهرات در حمایت از حماس از زمان شروع جنگ در بسیاری از شهرهای جهان ثبت شده است که در بسیاری از موارد شامل بیان کشتار یهودیان و نابودی کشور اسرائیل بود. ” در این گزارش اشاره شده است.

در این زمینه، استفاده از سواستیکا و تصویر هیتلر نیز افزایش یافته است. بخشی از این تلاش ها برای مقایسه وقایع هولوکاست و نیات نازی ها برای نابودی سیستماتیک قوم یهود با اقدامات ظاهری اسرائیل در قبال فلسطینیان است. در کنار این، استفاده گسترده از هیتلر به عنوان یک قهرمان در جهان عرب و ابراز تاسف از اینکه او “کار را به پایان نرسانده” است.

در مقابل، در آذربایجان، یهودیان همچنان در صلح و امنیت به زندگی خود ادامه می دهند و در کنیسه های خود بدون هیچ تهدیدی به دلیل جنگ غزه به عبادت می پردازند. این را نباید بدیهی انگاشت. آذربایجان به چندفرهنگی، کثرت گرایی و تساهل مذهبی معروف است.

در بازدید از آذربایجان، شاهد این بودم که چگونه کلیساها و کنیسه ها به طور مسالمت آمیزی در کنار مساجد همزیستی داشتند. یهودیان آذری از پوشیدن گردنبندهای کیپا یا ستاره های داوود در ملاء عام ترسی ندارند. در واقع در برخی نقاط آذربایجان، کنیسه ها در شب باز می مانند. مردم زندگی عاری از یهودستیزی دارند، واقعیتی که گزارش های وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز آن را تأیید می کند.

مردم اسرائیل باید از کشوری مانند آذربایجان قدردانی کنند که در برابر موج کنونی یهودی ستیزی مقاومت می کند و با ارسال نفت برای ما در زمان حیاتی ما به کمک تلاش های جنگی اسرائیل ادامه می دهد.

ایوب کارا وزیر ارتباطات اسرائیل بود.



منبع