کنسرت‌مستر و نوازنده ویولن نوریت بار جوزف و ارکستر سمفونیک ملی در مرکز کندی


من این مقاله را در Yom HaShoah، روز یادبود هولوکاست می نویسم. 90 سال پیش، یهودیان آلمان نازی به موجب قانون از شرکت در کنسرت ها به همراه غیریهودیان منع شدند و 8000 نوازنده، هنرمند، رقصنده، خواننده اپرا و بازیگر از شغل خود اخراج شدند. در عوض، برای اهداف تبلیغاتی، ارکسترها و کنسرت‌های یهودی خود را به آنها پیشنهاد می‌کردند که شامل Jüdische Kulturbund یا انجمن فرهنگ یهودی بود که تحت نظارت “وزارت روشنگری و تبلیغات عمومی” جوزف گوبلز ایجاد شد.

از یک جهت این نتیجه معکوس داشت، زیرا کنسرت‌ها، تئاترها و اپراهای بزرگ همیشه فروخته می‌شدند و توسط بهترین نوازندگان جهان به طرز درخشانی اجرا می‌شدند. با این وجود، فقط یهودیان می توانستند شرکت کنند. همچنین بهشتی برای این نوازندگان اخراجی بود. بعدها عده ای توانستند به آمریکا مهاجرت کنند و تعدادی از آنها برای تشکیل ارکستری که امروزه به نام ارکستر فیلارمونیک اسرائیل شناخته می شود به فلسطین مهاجرت کردند. اگر می‌خواهید در این مورد بیشتر بدانید، کتاب عالی مارتین گلداسمیت، «سمفونی خاموش‌ناپذیر» را توصیه می‌کنم.

نوریت بار جوزف (با اجازه مرکز کندی)

در مقابل، در دوران افزایش یهودستیزی در سراسر ایالات متحده، در 4 مه، ارکستر سمفونیک ملی نوریت بار جوزف، کنسرت‌مستر NSO را به عنوان تک‌نواز/هنرمند مهمان در دو اثر از بتهوون به نمایش گذاشت. او یک پدر اسرائیلی آمریکایی دارد، و در حالی که مهارت های خود را به عنوان یک هنرمند جوان توسعه می داد، خانواده اش متعهد شدند که بهترین آموزش های موسیقی موجود را با رانندگی منظم از بوستون بیابند تا بتواند در موسسه موسیقی کورتیس و مدرسه جولیارد که در آن تحصیل می کرد، شرکت کند. با رابرت مان او با ویولن GB Guadagnini، 1773 می نوازد.

نوریت بار-جوزف در سال 2001 در سن 26 سالگی به عنوان رئیس کنسرت منصوب شد و جوانترین کنسرت ماستر در بین ارکسترها شد. همه اینها گواهی بر یک جامعه هنری حمایت کننده است. در نتیجه، بسیاری از نوجوانان، دانشجویان و دانشجویان جوان ویولن با لباس‌های پفی و چند پسر با پاپیون در این برنامه شرکت کردند. تماشای سالن کنسرت مرکز کندی پر از بالکن‌های بالا برای یک شب لذت بخش از موسیقی با مخاطبان آینده برای اجراکنندگان موسیقی کلاسیک چقدر با طراوت است.

استاد مانفرد هونک (عکس اعتبار: فلیکس برود)

نیمه اول برنامه که توسط استاد مانفرد هونک (رهبر و رهبر مهمان ارکستر سمفونیک پیتسبورگ) رهبری می‌شد، شامل اجرای پرچینی بود که استادانه توسط ارکستر نواخته شد، اورتور اپرای بتهوون، فیدیلیو (Op.72b).

سولیست و هنرمند کنسرت نوریت بار-جوزف اجرای غزلیایی از رمان عاشقانه شماره 2 بتهوون را در فا ماژور برای ویولن و ارکستر اجرا کرد. عاشقانه شماره 1 در جی ماژور، Op. 40 دراماتیک‌تر بود، و در هر آهنگ، نوازندگی و فرمان بار-جوزف از نظر لحن و قد رشد می‌کرد و با نقش او به‌عنوان سولیست با حمایت کامل رهبر ارکستر و ارکستر کاملاً راحت بود. او مرتباً در رپرتوار ویولن کلاسیک حضور داشته است. همه والدینی که امیدوارند کمی تمرین بیشتر از سوی شاگردان ویولن خود داشته باشند، بهتر است در چنین کنسرت هایی شرکت کنند که در آن رپرتوار استاندارد با اختصاصی ترین تکنوازها و یک ارکستر باشکوه ارائه می شود.

با ورود استاد بار جوزف به صحنه، واضح بود که او از حمایت کامل اعضای ارکستر برخوردار بود که هم ورود و هم تعظیم او را تشویق کردند، همراه با تماشاگران مشتاقی که او را تشویق کردند.

در این دوران سختی که در آن زندگی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که مرکز کندی و NSO از هنرمندانی که امسال ارائه کرده‌اند، از جمله ویولونیست‌ها، گیل شهام، پس از بازدید استاد جیاناندریا نوسدا از اسرائیل پس از 7 اکتبر و اجرای هیلاری هان از اسرائیل حمایت می‌کنند. کنسرتو ویولن اریش کورنگولد که توسط یک آهنگساز پناهنده آلمانی یهودی در هالیوود ساخته شده است. در هفته‌های آتی، NSO با اجرای کنسرتو ویولن مندلسون، رندال گوسبی را اجرا خواهد کرد.

ممکن است فکر کنید – کنسرت‌مستر چیست؟ این اولین ویولونیست صندلی ارکستر است که علاوه بر یادگیری نت‌های برنامه‌های متعدد و نوازندگی برجسته ویولن، کوک ارکستر و همکاری نزدیک با رهبر ارکستر، بخش‌هایی را برای بیان سازهای زهی نیز مشخص می‌کند. اگر می خواهید ارکستر خوب و با هم بنوازد، این بسیار مهم است، و هر بار که در این فصل حضور داشته ام، NSO تاثیرگذارتر به نظر می رسد. ما باید حمایت از آثار بزرگ کنسرت، از جمله آثار آهنگسازان یهودی و هنرمندان اجرا کننده در زمان ما را بشناسیم و قدردانی کنیم. NSO و مرکز کندی همچنان حمایت و استقبال می کنند. این یک آرامش بزرگ در این روزهای سخت است.

آیا ارتباط بیشتری با ارکسترهای آمریکا و ارکسترهای بزرگ اسرائیل و ویولن و همچنین آرمان های آمریکایی وجود دارد؟ در Yom HaShoah امسال، می‌توانیم قدردانی کنیم که موسیقی و هنر آمریکایی به بهترین نحو حمایت کرده است. این یک برد برای همه است.

آرنولد سالتزمن آهنگساز اپرا، سمفونی و موسیقی مجلسی مستقر در واشنگتن دی سی و خاخام/خواننده برگزیده انجمن آداس اسرائیل است. او جایزه بنیاد موسیقی یهودی بلوم را برای سال 2023 دریافت کرد. «سمفونی کرال: هالوی» او در سال 2018 در آلبا، ایتالیا و در سال 2019 با ارکستر و گروه کر دانشگاه آمریکایی به نمایش درآمد. او در حال ساخت کنسرتو ویولن است.



منبع