آمازون از قرارداد 1.4 میلیارد دلاری برای خرید iRobot سازنده Roomba صرف نظر کرد


این شرکت ها امروز اعلام کردند که معامله آمازون برای خرید iRobot سازنده Roomba متوقف شده است، زیرا iRobot گفت این معامله “هیچ مسیری برای تایید مقررات در اتحادیه اروپا ندارد.” iRobot همچنین اعلام کرده است که حدود 350 کارمند یا حدود 31 درصد از نیروی کار خود را به عنوان بخشی از تجدید ساختار اخراج می کند. انتظار می رود تا پایان ماه مارس به اکثر کارمندان آسیب دیده اطلاع دهد.

به عنوان بخشی از این اعلامیه، کالین آنگل، رئیس و مدیر عامل iRobot، که شرکت را در سال 1990 تأسیس کرد، از سمت خود کناره گیری می کند. معاون اجرایی فعلی و مدیر حقوقی iRobot، گلن واینستین، به عنوان مدیرعامل موقت و اندرو میلر، مدیر مستقل سابق هیئت مدیره، رئیس خواهد شد. iRobot می‌گوید امیدوار است با تمرکز بر سودآورترین مشتریان، مناطق جغرافیایی و کانال‌های خود از جمله فروش مستقیم به مصرف‌کننده، به سودآوری بازگردد.

فروپاشی این قرارداد به این معنی است که آمازون 94 میلیون دلار هزینه فسخ به iRobot پرداخت خواهد کرد که تا حد زیادی برای پرداخت وام 200 میلیون دلاری که در سال گذشته دریافت کرد، استفاده خواهد شد. به عنوان بخشی از اعلامیه امروز، iRobot نتایج اولیه سه ماهه چهارم خود را برای سال 2023 منتشر کرد و گفت که انتظار دارد زیان عملیاتی GAAP را بین 265 تا 285 میلیون دلار گزارش کند.

این اعلام پس از آن منتشر شد که خرید 1.4 میلیارد دلاری با تنظیم کننده های اتحادیه اروپا با مشکلاتی مواجه شد. در نوامبر گذشته، کمیسیون اروپا گفت که معتقد است این قرارداد پتانسیل محدود کردن رقابت در بازار جاروبرقی روباتی را دارد. بسیاری از رقبای iRobot نیز دستگاه‌های خود را در فروشگاه آنلاین آمازون می‌فروشند، و تنظیم‌کننده‌ها نگران بودند که آمازون بتواند جاروبرقی‌های روباتی رقیب را از فهرست حذف یا کاهش دهد، رقابت را محدود کرده و «به قیمت‌های بالاتر، کیفیت پایین‌تر و نوآوری کمتر برای مصرف‌کنندگان منجر شود».

“موانع نظارتی نامناسب و نامتناسب کارآفرینان را دلسرد می کند”

دیوید زاپولسکی، معاون آمازون و مشاور کل آمازون در بیانیه‌ای گفتند که از ادامه ندادن این معامله «ناامید» است. زاپولسکی گفت: «این نتیجه نوآوری سریع‌تر و قیمت‌های رقابتی‌تر را از مصرف‌کنندگان سلب می‌کند، که ما مطمئن هستیم زندگی آنها را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کرد». ادغام‌ها و ادغام‌هایی مانند این به شرکت‌هایی مانند iRobot کمک می‌کند تا در بازار جهانی، به‌ویژه در برابر شرکت‌ها و کشورهایی که مشمول الزامات قانونی مشابه در بخش‌های فناوری در حال حرکت مانند روباتیک نیستند، بهتر رقابت کنند. موانع نظارتی نامناسب و نامتناسب، کارآفرینان را دلسرد می کند، آنها باید بتوانند کسب را راهی برای موفقیت ببینند و این به مصرف کنندگان و رقابت آسیب می رساند.

از زمان اعلام برنامه های خود برای خرید iRobot، تجارت دستگاه ها و خدمات آمازون رئیس جدیدی پیدا کرده است. زمانی که این قرارداد برای اولین بار اعلام شد، دیو لیمپ هنوز به عنوان مدیر ارشد سخت افزار آمازون خدمت می کرد. اما از پایان اکتبر 2023، پانوس پانای، که از مایکروسافت به این سمت منتقل شد، لیمپ جایگزین شد، در حالی که لیمپ به مدیرعاملی شرکت هوافضای جف بزوس، بلو اوریجین منتقل شد.



منبع