آیا رئیس فدراسیون کشتی از روسیه حمایت کرد؟!


پیامی که نامه‌ دبیر به لالوویچ داشت

آیا رئیس فدراسیون کشتی از روسیه حمایت کرد؟!

رئیس فدراسیون کشتی، در حمایت از عبدالرشید سعداله یف قهرمان چندین دوره کشتی آزاد المپیک و جهان نامه‌ای را خطاب به نناد لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی ارسال کرد که این نامه حاوی پیام‌های مهمی بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حذف نابهنگام سعداله یف نابغه کشتی آزاد روس از مسابقات گزینشی المپیک، توسط کمیته بین المللی المپیک IOC به مذاق رئیس فدراسیون کشتی خوش نیامد و دبیر طی نامه‌ای به نناد لالوویچ این کار را سیاسی کاری خواند و ابراز ناراحتی خود را اعلام کرد.

شاید در لحظه اول فکر‌ها به این سو حرکت کند که حرکت رئیس فدراسیون کشتی، حمایت همه جانبه از کشور روسیه بوده، اما پس از کمی تأمل و تفکر می‌توان نتایجی را از این کار بدست آورد.

اول از همه اینکه کار IOC در حذف یک قهرمان بزرگ ورزشی جهان که ۲ طلای المپیک، ۵ مدال طلای و ۱ مدال نقره جهان را کسب کرده و هم اکنون بهترین کشتی گیر و یکی از شخصیت‌های سرشناس و معروف روسیه در این کشور و جهان محسوب می‌شود، فقط به خاطر اینکه از کشور و مردمش حمایت کرده و یا در راستای منافع سرزمینی خود حرکت کرده از این رو مورد نکوهش است که موجب سرخوردگی ورزشکاران و انفعال آن‌ها می‌شود و در نهایت هویتی از یک ورزشکار که برای کشور خود به دنبال افتخارآفرینی است، نمی‌ماند.

دومین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد، اینکه دبیر بعنوان یک قهرمان المپیک در کشتی آزاد، از یک قهرمان المپیک دیگر حمایت کرده، پس از بُعد شخصی نیز این موضوع را به نوعی همزاد پنداری کرده و آن را ناجوانمردانه دانسته است.

سومین موضوعی که در نامه رئیس فدراسیون کشتی مشهود است، دخالت سیاست در ورزش است، شاید برخی در وهله اول فکر کنند که کمیته بین المللی المپیک در پی دفاع کشورها، در مقابل کشور‌های متخاصم است، اما در بسیاری از موارد شاهد بودیم که این حرکت از سوی IOC انجام نشده و به صورت واضح در حال حاضر شاهد نسل کشی رژیم اشغالگر صهینویستی در غزه هستیم و به واقع اسرائیل از همان ابتدا نیز سرزمین فلسطینی‌ها را اشغال کرده، اما به راحتی از کنار آن می‌گذرند.

چهارمین نکته نامه دبیر که بسیار حائز اهمیت است، تأثیر قدرت‌های جهان به خصوص کشور‌های غربی بر تصمیمات IOC است و تصمیم سازی‌ها بیشتر سیاسی است تا ورزشی، حال اگر این روند ادامه پیدا کند، بیم این می‌رود که این حرکت به ظاهر ورزشی رنگ و بوی دیگری پیدا کند و به ورزشکاران سایر کشور‌ها از جمله کشور عزیزمان ایران که همواره مورد تحریم‌ها و هجمه‌های ناجوانمردانه کشور‌های قدرت طلب و زورگو قرار گرفته سرایت کند که بهتر است علاج واقعه قبل از وقوع کرد.