فایل صفحه ویندوز چیست و چگونه آن را پیکربندی می کنید؟


رم و یک SSD در داخل یک لپ تاپ رایانه شخصی ویندوزی.
جیسون فیتزپاتریک / How-To Geek

فایل صفحه ویندوز زمانی داده ها را ذخیره می کند که جایی برای آن در رم رایانه شما باقی نماند. این یک فایل سیستمی مخفی است که به طور پیش فرض در C:\pagefile.sys قرار دارد. فایل صفحه اغلب “حافظه مجازی” نامیده می شود، در حالی که رم کامپیوتر شما به عنوان “حافظه فیزیکی” نامیده می شود.

ویندوز از یک فایل صفحه برای ذخیره داده‌هایی استفاده می‌کند که نمی‌تواند توسط حافظه دسترسی تصادفی رایانه شما در هنگام پر شدن نگهداری شود. در حالی که می توانید تنظیمات فایل صفحه را تغییر دهید، ویندوز 10 و ویندوز 11 می توانند فایل صفحه را به خوبی مدیریت کنند.

فایل صفحه چیست؟

فایل صفحه یک فایل سیستمی مخفی است که توسط سیستم عامل ویندوز استفاده می شود. هنگامی که رم کامپیوتر شما پر می شود، ویندوز داده ها را در این فایل ذخیره می کند. فایل صفحه اغلب “حافظه مجازی” نامیده می شود تا آن را از RAM که “حافظه فیزیکی” است، متمایز کند.

همچنین به عنوان فایل مبادله، فایل صفحه یا فایل صفحه بندی نیز شناخته می شود، فایل صفحه به طور پیش فرض در C:\pagefile.sys قرار دارد، اما به طور پیش فرض پنهان است. شما آن را نخواهید دید مگر اینکه به File Explorer بگویید فایل های سیستم عامل محافظت شده را نشان دهد. همچنین اگر رایانه شما دارای چندین درایو باشد، ممکن است چندین فایل پیجینگ در درایوهای مختلف داشته باشید.

Windows ممکن است داده‌هایی را که رایانه شما استفاده نمی‌کند از حافظه RAM به فایل صفحه منتقل کند تا فضای RAM شما به طور پیشگیرانه آزاد شود. همه اینها به طور خودکار در پس زمینه اتفاق می افتد.

تمامی نسخه های ویندوز دارای فایل صفحه هستند. این در ویندوز 10 و ویندوز 11 وجود دارد و همچنین آن را در نسخه های قدیمی ویندوز مانند ویندوز 7 و ویندوز XP خواهید یافت. خبر خوب این است که فایل صفحه شما در رایانه‌های شخصی مدرن با درایو NVMe سریع یا نوع دیگری از SSD سریع‌تر از یک هارد دیسک مکانیکی قدیمی‌تر و کندتر کار می‌کند.

مک‌های دارای سیستم‌عامل macOS و Linux از فضای «swap» به جای فایل صفحه استفاده می‌کنند. فایل صفحه نسخه ویندوز یک فایل swap است. (در مک، فایل “Pages” سندی است که توسط iWork ایجاد شده است. Pages یک پردازشگر کلمه است که توسط اپل ایجاد شده است – مانند رقیب مایکروسافت ورد اپل فکر کنید.)

توجه داشته باشید: فایل صفحه ویندوز گاهی اوقات اشتباه گرفته می شود. مردم گاهی اوقات آن را دلیل کاهش سرعت می دانند زیرا استفاده از فایل صفحه نسبت به رم رایانه شما کندتر است، اما داشتن یک فایل صفحه بهتر از نداشتن آن است.

فایل pagefile.sys تحت C:\ در ویندوز 11 در File Explorer.

فایل صفحه چگونه کار می کند (و چرا به آن نیاز دارید)

کامپیوتر شما فایل‌ها، برنامه‌ها و سایر داده‌هایی را که استفاده می‌کنید در RAM (حافظه دسترسی تصادفی) ذخیره می‌کند، زیرا خواندن از رم بسیار سریع‌تر از خواندن از روی هارد یا حتی SSD است. برای مثال، وقتی Google Chrome را باز می‌کنید، فایل‌های برنامه Chrome از حافظه رایانه شما خوانده می‌شوند و در RAM شما قرار می‌گیرند. رایانه به جای خواندن مکرر فایل های مشابه از SSD یا هارد دیسک، از کپی ها در RAM استفاده می کند.

برنامه ها داده هایی را که با آنها کار می کنند در اینجا ذخیره می کنند. هنگامی که یک صفحه وب را مشاهده می کنید، صفحه وب دانلود شده و در RAM شما ذخیره می شود. هنگامی که یک ویدیوی YouTube را تماشا می کنید، ویدیو در رم شما نگهداری می شود.

هنگامی که رم شما پر می شود، ویندوز برخی از داده ها را از رم به حافظه سیستم شما منتقل می کند و آن را در فایل صفحه قرار می دهد. در حالی که نوشتن این داده ها در فضای ذخیره سازی شما و خواندن دوباره آن ها بعداً بسیار کندتر از استفاده از RAM است، اما حافظه پشتیبان است. به جای دور ریختن داده های بالقوه مهم یا خراب شدن برنامه ها، داده ها در SSD یا هارد دیسک شما ذخیره می شوند.

ویندوز سعی می کند داده هایی را که استفاده نمی کنید به فایل صفحه منتقل کند. به عنوان مثال، اگر برنامه ای را برای مدت طولانی به حداقل رسانده اید و کاری انجام نمی دهد، ممکن است داده های آن از RAM به فایل صفحه شما منتقل شود. اگر بعداً برنامه را به حداکثر برسانید و متوجه شوید که به جای اینکه فوراً زنده شود، مدتی طول می کشد تا دوباره به حالت اولیه برگردد، از فایل صفحه شما بازگردانده می شود. اگر رایانه شما دارای چراغ نشانگر ذخیره سازی باشد، با این اتفاق چراغ چشمک زن را خواهید دید. با این حال، با رایانه های مدرن و SSD های سریع، ممکن است آنقدر سریع اتفاق بیفتد که حتی متوجه نشوید.

اگر رایانه شما رم کافی دارد، نباید در استفاده معمولی از فایل صفحه زیاد استفاده کند. اگر برنامه‌ها با باز شدن تعداد زیادی از آنها – یا زمانی که تعداد زیادی برگه مرورگر باز هستند – شروع به کند شدن می‌کنند، این نشانه‌ای است که رایانه شما ممکن است از فایل صفحه استفاده کند. اگر رم رایانه شما تقریباً پر به نظر می رسد، ممکن است بتوانید با افزودن رم بیشتر، سرعت کار را افزایش دهید. همچنین می توانید سعی کنید حافظه را آزاد کنید – برای مثال، با بستن برنامه هایی که استفاده نمی کنید.

از تب Resources در Task Manager ویندوز می توانید میزان RAM و میزان پر بودن آن را در رایانه خود مشاهده کنید.

Task Manager ویندوز 11 مصرف فعلی حافظه را نشان می دهد.
در تصویر بالا، رایانه شخصی ما فقط از 10.7 گیگابایت رم 15.5 گیگابایتی در دسترس استفاده می کند. در حال حاضر مقدار زیادی رم موجود در آن باقی مانده است.

باور غلط: غیرفعال کردن فایل صفحه عملکرد را بهبود می بخشد

برخی از افراد توصیه می کنند برای افزایش سرعت رایانه خود، فایل صفحه را غیرفعال کنید. تفکر به این صورت است: فایل صفحه از رم کندتر است و اگر رم کافی داشته باشید، ویندوز از فایل صفحه زمانی که باید از رم استفاده کند استفاده می کند و سرعت کامپیوتر شما را کاهش می دهد.

این واقعا درست نیست مردم این تئوری را آزمایش کرده‌اند و دریافته‌اند که در حالی که ویندوز می‌تواند بدون فایل صفحه اجرا شود اگر مقدار رم زیادی داشته باشید، غیرفعال کردن فایل صفحه هیچ مزیتی برای عملکرد ندارد.

با این حال، غیرفعال کردن فایل صفحه می تواند منجر به برخی موارد بد شود. اگر برنامه ها شروع به مصرف تمام حافظه در دسترس شما کنند، ممکن است به جای اینکه از رم به فایل صفحه شما مبادله شوند، شروع به خراب شدن کنند. این همچنین می‌تواند هنگام اجرای نرم‌افزارهایی که به حافظه زیادی نیاز دارند، مانند ماشین‌های مجازی، برنامه‌های ایجاد رسانه، و بازی‌های رایانه‌ای سخت، مشکلاتی ایجاد کند. حتی ممکن است برخی از برنامه ها از اجرا خودداری کنند.

به طور خلاصه، دلیل خوبی برای غیرفعال کردن فایل صفحه وجود ندارد – مقداری فضای ذخیره‌سازی را به شما باز می‌گرداند، اما بی‌ثباتی احتمالی سیستم ارزش آن را نخواهد داشت.

نحوه مدیریت فایل صفحه در ویندوز 10 یا ویندوز 11

ویندوز به طور خودکار تنظیمات فایل صفحه را برای شما مدیریت می کند. توصیه می کنیم تنظیمات پیش فرض را رعایت کنید.

با این حال، اگر می‌خواهید تنظیماتی مانند اندازه یا مکان فایل صفحه خود را تنظیم کنید، می‌توانید این کار را از پنجره تنظیمات پیشرفته سیستم انجام دهید. برای راه‌اندازی آن، منوی استارت را باز کرده و «تنظیمات سیستم پیشرفته» را در منوی استارت تایپ کنید. روی “مشاهده تنظیمات پیشرفته سیستم” کلیک کنید یا فقط Enter را فشار دهید تا باز شود.

راه اندازی کنید "مشاهده تنظیمات پیشرفته سیستم" میانبر کنترل پنل.

روی دکمه “تنظیمات” در زیر بخش عملکرد کلیک کنید.

روی تب “Advanced” در پنجره Performance Options کلیک کنید. روی دکمه “تغییر” در بخش “حافظه مجازی” کلیک کنید.

از آنجایی که ویندوز به طور خودکار تنظیمات فایل صفحه شما را به طور پیش فرض مدیریت می کند، گزینه های اینجا خاکستری می شوند. توصیه می کنیم از گزینه های پیش فرض استفاده کنید. با گزینه System Managed Size، ویندوز به طور خودکار اندازه مناسبی را برای فایل صفحه انتخاب می کند.

برای پیکربندی این گزینه‌ها، علامت «مدیریت خودکار اندازه فایل صفحه‌بندی برای همه درایوها» را بردارید. سپس می توانید هر درایو را در رایانه خود انتخاب کنید (اگر دارای چندین درایو است) و برای هر کدام، بین «اندازه سفارشی» که می توانید پیکربندی کنید، «اندازه مدیریت شده سیستم» و «فایل صفحه بندی وجود ندارد» را انتخاب کنید. پس از تغییر تنظیمات درایو، روی “تنظیم” کلیک کنید تا تغییرات شما ذخیره شود.

اگر درایو را روی “No Paging File” تنظیم کنید، ویندوز فایل Pagefile.sys را حذف می کند.

تنظیمات حافظه مجازی در ویندوز 11.

نحوه افزایش سرعت فایل صفحه ویندوز

برای حداکثر کارایی، مطمئن شوید که فایل صفحه شما در سریعترین درایو رایانه شما قرار دارد. به عنوان مثال، اگر رایانه شما دارای یک هارد دیسک مکانیکی کندتر و یک درایو حالت جامد سریعتر است، باید فایل پیجینگ روی SSD خود را تضمین کند تا از سرعت نوشتن روی آن و خواندن از روی آن تا حد امکان مطمئن شوید.

در بیشتر موقعیت‌ها، امیدواریم این حالت پیش‌فرض باشد – برای مثال، احتمالاً می‌خواهید فایل‌های سیستم ویندوز خود را در سریع‌ترین درایو خود نگه دارید تا مطمئن شوید که سیستم عامل خوب و سریع است. در این صورت، مکان پیش فرض در درایو C: شما به خوبی کار خواهد کرد.

اگر چندین درایو در رایانه خود دارید و سرعت آنها مشابه است، با فرض اینکه یکی از درایوهای سیستم با برنامه های شما روی آن نصب شده است و دیگری یک درایو داده کمتر استفاده شده باشد، انتقال فایل صفحه به درایو داده به طور بالقوه می تواند مواردی را ارائه دهد. افزایش کارایی زمانی که فایل صفحه شما در حال استفاده است. با فرض اینکه ویندوز در صورت نیاز به استفاده از فایل صفحه از درایو سیستم استفاده می کند، این کار به جای تمرکز بر روی یک درایو، فعالیت خواندن و نوشتن را پخش می کند.

با این حال، اگر رایانه شما اغلب از فایل صفحه خود استفاده می کند، این بیشترین کمک را خواهد کرد. اگر اینطور است، می توانید با ارتقای رم رایانه شخصی خود، عملکرد بهتری داشته باشید.

هشدار: مطمئن شوید که فایل صفحه را در سریعترین درایو خود نگه دارید! به عنوان مثال، اکنون بسیاری از کامپیوترها یک SSD سریع به عنوان درایو سیستم و یک هارد مکانیکی کندتر به عنوان درایو داده ثانویه دارند. در این صورت حتما باید فایل صفحه خود را روی SSD سریع بگذارید و آن را به هارد دیسک کندتر منتقل نکنید.

توجه داشته باشید که این فقط در صورتی کمک می کند که واقعاً دو درایو فیزیکی جداگانه در رایانه خود داشته باشید. اگر یک SSD یا هارد دیسک دارید که به چند پارتیشن جدا شده است، هر کدام حرف درایو خود را دارند، این کار هیچ کاری انجام نمی دهد. چه پارتیشن بندی شده باشد چه نباشد، باز هم همان درایو فیزیکی است.

Swapfile.sys و Hiberfil.sys چیست؟

ویندوز همچنین فایل های Swapfile.sys و Hiberfil.sys را در کنار فایل Pagefil.sys ذخیره می کند.

فایل Swapfile.sys بسیار کوچک است (در رایانه ویندوز 11 ما، حجم ما فقط 16 مگابایت در مقایسه با فایل صفحه 16 گیگابایتی بود). .

هنگامی که فایل صفحه را در درایو با استفاده از گزینه های موجود در تنظیمات پیشرفته سیستم غیرفعال می کنید، ویندوز 10 و ویندوز 11 فایل Swapfile.sys را نیز حذف می کنند.

فایل Hiberfile.sys برای خواب زمستانی کامپیوتر شما استفاده می شود. Hibernating جایگزینی برای حالت خواب است که از برق استفاده نمی کند. در حالت خواب، رایانه شما داده های خود را در حافظه رم ذخیره می کند و از مقدار کمی برق برای تغذیه رم و نگهداری داده ها استفاده می کند. سپس با شروع دوباره استفاده از آن، می‌تواند خیلی سریع روشن شود و آخرین حالتی را که از آن استفاده کرده‌اید بازیابی می‌کند. در حالت خواب زمستانی، رایانه شما وضعیت رم خود را در فایل Hiberfile.sys موجود در حافظه ذخیره می‌کند و خاموش می‌شود. سپس نمی تواند انرژی مصرف کند – این به ویژه برای لپ تاپ ها عالی است، زیرا باتری آن خالی نمی شود. هنگامی که رایانه را دوباره راه‌اندازی می‌کنید، می‌تواند با بارگیری آن از فایل Hiberfile.sys، وضعیتی را که در تمام برنامه‌های باز شما در آن بود بازیابی کند. البته این کار کندتر از بازیابی ساده آن از رم است.

رایانه ها – به خصوص لپ تاپ ها – اغلب به حالت Sleep می روند و پس از گذراندن مدتی در خواب، برای صرفه جویی در مصرف انرژی به حالت خواب زمستانی می روند. تنها راه برای حذف فایل Hiberfile.sys غیرفعال کردن حالت خواب زمستانی در رایانه شخصی است.


به طور خلاصه، فایل صفحه بخشی ضروری از ویندوز 10 و ویندوز 11 است. حتی اگر به ندرت از آن استفاده می شود، زمانی که برنامه ها از مقدار غیرعادی زیادی حافظه استفاده می کنند، مهم است که آن را در دسترس داشته باشید.

داشتن یک فایل صفحه سرعت کامپیوتر شما را کاهش نمی دهد، اما اگر کامپیوتر شما از فایل صفحه خود زیاد استفاده می کند، احتمالا باید مقدار رم بیشتری دریافت کنید.

مربوط: فایل .GamingRoot در ویندوز چیست؟