معمای سیاره سرخ حل می‌شود


با بالگرد پیشرفته ناسا؛

معمای سیاره سرخ حل می‌شود

ناسا بالگرد جدیدی توسعه داده که از فناوری‌های پیشرفته بهرمند است و قرار است به سیاره سرخ سفر و مهم‌ترین معمای این سیاره را رازگشایی کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، محققان باور دارند «مگی»، بالگرد جدید ناسا می‌تواند آثاری از حیات در جو مریخ را جست و‌جو و معمای متان سیاره سره را حل کند.

ردیابی متان مریخ اگرچه سخت است، اما ممکن راه حلی ممکن در راه باشد که بواسطه مگی پیش رود. بالگرد مذکور به زودی یک مطالعه ۹ ماهه با بودجه ناسا را برای بررسی امکان سنجی آن برای پرواز بر فراز مریخ آغاز می‌کند، اما قرار نیست به این زودی‌ها به سیاره سرخ سفر کند. 

«مگی» یک کاوشگر با بال ثابت و با بهره‌وری فوق‌العاده بالا است که انرژی خود را از خورشید می‌گیرد و از آنجایی که به وضوح به تعداد بیشتری بالگرد برای اکتشاف مریخ نیاز است، این بالگرد برای پرواز در جو این سیاره برنامه‌ریزی شده است.

مگی مخفف «کاوشگر هوشمند هوایی و زمینی مریخ» طراحی شده است تا برای یک سال مریخی (نزدیک به دو سال زمینی) در هر نقطه از سیاره سرخ فعالیت داشته باشد و پرواز در ارتفاع یک هزار متر بالای سطح، یکی از ماموریت‌های اصلی این بالگرد به منظور کشف متان است. جزئیات درک متان در سیاره سرخ می‌تواند نشانه‌ای از حیات باشد، اما با این حال، دانشمندان شانس کمی برای کشف آن در جو مریخ داشته‌اند اگرچه دهه‌هاست که مشغول کشف و تجزیه و تحلیل متان در سیاره سرخ هستند.

متان، هر چند وقت یک‌بار در جو ظاهر می‌شود و با فضاپیما‌های روی سیاره سرخ یا در مدار سیاره سرخ یا تلسکوپ‌های قدرتمند روی زمین قابل شناسایی است. به عنوان مثال، ماموریت طولانی مدت مریخ نورد کنجکاوی ناسا از سال ۲۰۱۲ مکرراً متان را شناسایی کرده است، اما سطح آن بالا و پایین می‌شود به همین دلیل یکی از راز‌های مهمی که هنوز بر روی مریخ وجود دارد، موضوع گاز متان در این سیاره است. متان یک گاز نوع است که به طور طبیعی توسط برخی از میکروب‌ها تولید می‌شود، اما وجود آن در هوای مریخ به طرز شگفت انگیزی نشان دهنده چیزی بزرگتر از یک فرآیند زیستی است.

در تلاش برای حل این پازل، ناسا به بررسی طراحی و ارسال یک بالگرد پیشرفته به مریخ برای بررسی متان است که می‌تواند با پرواز در ارتفاع بالا اطلاعات مفیدی در مورد ترکیب هوای سیاره، میزان متان و منابع احتمالی آن بدست آورد.

استفاده از یک هواپیمای بزرگ برای بررسی متان در مریخ، می‌تواند راهکاری موثر برای حل این پازل فضایی باشد. این پروژه می‌تواند به ما کمک کند تا بیشتر در مورد ساختار و شرایط محیطی مریخ بفهمیم و از پیچیدگی‌های آن آگاه شویم. این گام مهم می‌تواند برای ما بازویی قابل اعتماد برای بررسی مریخ و پیشرفت هوافضایی مریخ باشد.