اگر دیابت دارید، برای مصرف مکمل‌های دارویی با پزشک مشورت کنید


یک متخصص تغذیه در گفت‌وگو با آنا:

اگر دیابت دارید، برای مصرف مکمل‌های دارویی با پزشک مشورت کنید

یک متخصص تغذیه گفت: مکمل‌های زیادی می‌توانند به کنترل قندخون کمک کنند ولی باید بیمار تحت نظر پزشک از این مکمل‌ها استفاده کند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ افرادی که به دیابت ابتلا دارند یا در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، برای کنترل قند خون از رژیم‌های غذایی استفاده می‌کنند و گاهی در این رژیم‌ها، مکمل‌های غذایی نیز گنجانده می شوند.

امروزه مکمل‌های غذایی بسیاری برای بیماران دیابتی در کشور تولید و توسط داروخانه‌ها توزیع می‌شود، ولی فقط اثربخشی تعدای از آنها تا حدودی مشخص شده است.

کوروش جعفریان، متخصص تغذیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: از جمله مکمل‌های غذایی که در کنترل قندخون تاثیر به‌سزایی دارد، مکمل کروم است.

وی افزود: آلفالیپ کولیک اسید به عنوان دومین مکمل، در کنترل قندخون، کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی، جذب کلسترول، حل شدن سنگ صفرا و بهبود عملکرد کبد به‌شدت مفید است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر استفاده بیماران دیابتی از مکمل ویتامین دی (D) گفت: مطالعات زیادی در خصوص تاثیر ویتامین دی بر میزان قندخون صورت گرفته است.

جعفریان از منیزیم به عنوان دیگر مکمل موثر بر قندخون یاد کرد و گفت: مکمل‌های زیادی می‌توانند به کنترل قندخون کمک کنند ولی باید بیمار تحت نظر پزشک از این مکمل‌ها استفاده کنند.