به دامنه عمومی، میکی ماوس خوش آمدید


بالاخره این اتفاق افتاد: پس از نزدیک به یک قرن، میکی ماوس از قید کپی رایت دیزنی خارج شد. اولین نسخه های شخصیت کارتونی نمادین، که در کشتی بخار ویلی و یک نسخه بی صدا از هواپیما دیوانه، در 1 ژانویه 2024 وارد دامنه عمومی در ایالات متحده شوید. (نسخه اولیه Minnie Mouse نیز خوشبختانه گنجانده شده است.) هنوز یک آشفتگی پیچیده از محافظت ها در اطراف میکی وجود دارد، اما امروز لحظه ای است که مدافعان مالکیت عمومی برای چندین دهه در انتظار آن هستند – و بسیاری از ورودی های جدید هیجان انگیز دیگر نیز وجود دارد.

مرکز مطالعات حوزه عمومی دانشکده حقوق دوک، طبق معمول، مجموعه‌ای از آثار برجسته دارد که حمایت از حق نسخه‌برداری آنها امروز در ایالات متحده از بین رفته است. این فهرست شامل صداهای ضبط شده از سال 1923 و آثاری در رسانه های دیگر است که در سال 1928 منتشر شد. از جمله موارد زیر است:

می‌توانید تعداد زیادی از صداهای ضبط شده در حوزه عمومی را برای دانلود در جوک باکس ملی کتابخانه کنگره بیابید. و اگر از رسانه های فوق یا هر اثر دیگری که امسال وارد حوزه عمومی شده است الهام گرفته اید، Techdirt ششمین سالانه Public Domain Game Jam خود را میزبانی خواهد کرد تا ساخت بازی‌های مبتنی بر آنها را جشن بگیرد.

البته قانون کپی رایت برای شخصیت‌هایی مانند میکی موس بسیار پیچیده است. نسخه عمومی شخصیت شامل تغییرات طراحی قابل توجهی نیست که در آثار بعدی ایجاد شده است، مانند جادوگر شاگرد میکی از فانتزی در سال 1940. و شما نمی توانید اثری تولید کنید که به دروغ خود را به عنوان یک محصول دیزنی یا یک کالای رسمی معرفی کند، زیرا میکی موس همچنین یک علامت تجاری ثبت شده دیزنی جنیفر جنکینز، مدیر مرکز دوک برای مطالعه دامنه عمومی، توضیح بسیار جامع تری از قانون در وبلاگ دوک دارد.

مالکیت عمومی قرار است مقصد نهایی هر اثر دارای حق چاپ باشد – این بخشی از مصالحه ای است که به مزایای اجازه دادن به هنرمندان و متفکران اجازه می دهد تا کار خود را در کوتاه مدت کنترل کنند و از آن سود ببرند در حالی که آزادانه بر اساس ایده های یکدیگر در دراز مدت بنا می کنند. تعادلی که خود دیزنی هنگام ساخت اقتباس های افسانه ای مانند سفید برفی و سیندرلا. (همچنین این یک عامل حیاتی برای اجازه دادن به آرشیوداران برای حفظ رسانه های قدیمی پس از مرگ خالقان آن است یا دیگر نمی توان آنها را پیدا کرد، زیرا امکان کپی برداری بدون نگرانی قانونی را فراهم می کند – و تنها بخش کوچکی از آثار دارای حق چاپ از نظر تجاری برای کل مدت حفاظت با ارزش باقی می مانند. ) اما به لطف قانون تمدید مدت حق نسخه‌برداری سونی بونو، که به دلیل تأخیر به تأخیر انداختن، به طعنه‌آمیز «قانون حفاظت از میکی ماوس» نامیده شد، این قانون به مدت 20 سال در ایالات متحده منجمد شد. کشتی بخار ویلی‘s ورود به حوزه عمومی با وجود این نام مستعار، دیزنی تنها شرکتی بود که برای تصویب آن لابی می کرد.

نتیجه این است که میکی موس به نمادی از حمایت های گسترده از حق چاپ و (با درجات مختلف انصاف) سهام دیزنی در قانون مالکیت معنوی تبدیل شده است. به عنوان مثال، زمانی که دیزنی با انتقاد از قانون «نگو همجنس‌گرا» فلوریدا، سیاستمداران جمهوری‌خواه را خشمگین کرد، سناتور جاش هاولی (R-MO) به نام حذف «شرکت‌هایی مانند دیزنی از حمایت‌های ویژه کپی‌رایت»، لغو قانون مالکیت اطلاعات هسته‌ای را پیشنهاد کرد. ” ممکن است به خوبی شاهد دعواهای قانونی بر سر محدودیت های دقیق مالکیت عمومی میکی باشیم، مانند شخصیت های دیگری مانند شرلوک هلمز – اما امروز، روز خوبی است که به کاربردهای جدید رسانه های قدیمی فکر کنید.



منبع