مؤسسه تحقیقات یهودی YIVO دروازه‌های خود را به روی جهانی خوش‌آمد می‌گشاید


استفانی هالپرن، مدیر آرشیو در YIVO، یک نسخه خطی را در آرشیو به نمایش می گذارد. عکس از Dovid Zaklikowski

دووید زاکلیکووسبه

راهروهای روشن، راه پله‌های وسیع و مبل‌های شیک آنچه را که فراتر از درهای شیشه‌ای مرکز تاریخ یهودیان در شهر نیویورک است، آشکار نمی‌کنند. این یک بازدید نادر در یک مقطع تاریخی بود که در آن تعداد کمی از راهروهای موسسه Yidisher Visnshaftlekher، که امروزه به عنوان موسسه تحقیقات یهودی YIVO شناخته می‌شود، در خیابان 15 W. 16 قدم می‌زنند.

پس از قدم زدن در پیچ و خم راهروهای پشتی، اتاقک ها، دیوارهای پوشیده شده با پلاک های اهدایی سیاه رنگ به زبان ییدیش و سوار شدن با آسانسور به سمت بالا، اتاقی ساده و روشن با ردیفی از قفسه هایی است که جعبه های آرشیوی را در خود جای داده است.

مورخان، استادان تاریخ، زندگی‌نامه‌نویسان و گزارش‌گران تنها می‌توانند رویای آنچه را در آن جعبه‌ها نهفته است ببینند: داستان‌ها، روایت‌ها، تاریخ. گفته می شود که شامل بیش از 4 میلیون سند است و تنها بخشی از آن در اتاق تحت کنترل آب و هوا در یک بعد از ظهر غیرمعمول گرم دسامبر است، این یکی از معدود مکان هایی است که چنین آرشیو غنی از تاریخ یهود را می توان یافت.

https://www.washingtonjewishweek.com/enewsletter/

استفانی هالپرن، مدیر آرشیو، برای ارائه ایده ای از آنچه که مجموعه شامل می شود، نقشه بزرگ، ضعیف و زرد رنگی از مستعمرات کشاورزی یهودیان در بلاروس در دهه 1920 را بیرون می کشد. پشت نقشه مملو از نوشته های ییدیش است. او اعتراف می کند که نمی تواند آن را بخواند، اما معتقد است که این تاریخچه شخصی کسی است. او می‌گوید: «نوشتن برخی افراد وحشتناک است. «حدس می‌زنم اگر روزها و روزها را صرف می‌کردم، می‌توانستم [figure it out]اما من وقت ندارم.»

اما مطمئناً کسی هست که بتواند آن را بخواند. کارشناس نویسندگی ییدیش در یکی از شهرهای اسرائیل. یا حتی یک یهودی شاسیدی در محله بورو پارک در بروکلین. یکی از آنها ممکن است فروما موهرر باشد که بیش از چهار دهه آرشیودار YIVO بود. در سال 2020، در چیزی که YIVO از آن به عنوان موضوع بودجه یاد کرد، او از کار اخراج شد. اما یکی از کتابدارانی که بیش از یک دهه در آنجا کار می‌کرد و بخشی از کسانی بود که اخراج شدند، گفت که این خیلی بیشتر از یک مسئله بودجه بود. او که نگران شغل فعلی خود در آرشیو دیگری در شهر بود، فقط می گفت: «شکافی در سیاست وجود داشت».

مجله دیجیتال هفته یهودی واشنگتن را از طریق ایمیل دریافت کنید و هرگز داستان های برتر ما را از دست ندهید
ما داده ها را با فروشندگان شخص ثالث به اشتراک نمی گذاریم.

ثبت نام رایگان

برای علاقه مندان به تاریخ یهودیان جوان، این امر بسیار طولانی و آرامش بخش بود. یهودا دوبر زیرکیند، کارشناس نویسنده ییدیش، چایم گرید، گفت: «هر بار که شما یک سند می خواستید.[Mohrer] اصرار داشت که روند بررسی وجود داشته باشد.»

ریک پرلینگر، استاد فیلم و رسانه های دیجیتال در دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز، آن را در سال 2007 در یک مقاله حداکثر گرایی حق چاپ نامید. او می‌نویسد: «بسیاری از مؤسسات دارایی‌های خود را پشت دیوارهای کپی‌رایت، سیاست یا بی‌تفاوتی محصور می‌کنند و آن‌ها را برای بسیاری غیرقابل دسترس می‌سازد».

پرلینگر نوشت، عدم تمایل به پذیرش فناوری است که مقاومت در برابر فراهم کردن دسترسی عمومی به آرشیوها آنها را در حاشیه قرار می دهد، در حالی که در غیر این صورت می توانستند مخاطبان جدیدی را مورد خطاب قرار دهند و حوزه های جدید ایجاد کنند.

ماشین تحریر Chaim Grade که در شرایطی که در زمان مرگ نویسنده ییدیش در سال 1982 پیدا شد حفظ شد، ظاهراً آخرین سطرهایی است که او نوشته است. عکس از Dovid Zaklikowski

“همیشه چیز جدیدی وجود دارد”

هالپرن می گوید که YIVO یکی از بهترین رازهای پنهان است. “کاش اینطور نبود”، با اذعان به اینکه تا حدودی تقصیر بایگانی بود، زیرا در پذیرش باز بودن آهسته بود. ما سعی کرده‌ایم برای یک فرد روزمره بیشتر در دسترس باشیم.»

او می گوید که این شامل دور شدن از دروازه بانان است، کسانی که به هر قیمتی از این مواد محافظت می کنند. در عوض، امروز مأموریت این است که به هر طریق ممکن دسترسی داشته باشیم. اگر کسی به آن دسترسی نداشته باشد، داشتن مطالب تاریخی فایده ای ندارد.»

جاناتان برنت، مدیر اجرایی و مدیر عامل آرشیو، تاریخ یهود را جدی می گیرد. برنت که در سال 2009 این سمت را به دست گرفت، در یک دفتر ساده در کنار قفسه‌های کتاب و یک پوستر ییدیش 1933 از نمایش یک مرد قدرتمند که خود را “ستاره طلایی لهستانی” معرفی می‌کند، با اشتیاق در مورد آرشیو و مأموریت آن صحبت می‌کند.

زیرکیند، که راهنمای بایگانی ییدیش نیز نوشته است، فقط برای همین از YIVO بازدید کرد. او درباره نویسندگان Chaim Grade و Hillel Ceitlin تحقیق می کرد. از برخی جهات، آنها نماد جهان دینی هستند که از نوعی بحران ایمان عبور می کنند، «در حالی که هنوز به جایی که از آن آمده اند متصل هستند».

او هر روز هفته ها به آرشیو می آمد. این کار سختی بود، جستجو در وسایل کمکی قدیمی – ابزارهایی که به محققان کمک می کند – بسیاری از آنها دیجیتالی نشده بودند، و جستجو برای نام. او به یاد می آورد: «اگر خوش شانس بودید، نام ظاهر می شد و سپس یک جعبه و شماره پوشه پیدا می کنید.

لازم بود شانس بیشتری داشته باشید که آرشیوگر در آن روز مایل باشد به شما اجازه عکاسی یا کپی برداری بدهد. درست مانند نقشه دهه 1920، با شهادت در پشت، که اخیراً به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفت، زیرکیند می‌گوید با دیجیتالی شدن مواد، معدن طلای YIVO اکنون بسیار در دسترس‌تر شده است.

بایگانی کهنه کار فعلی در YIVO، لئو گرینبام، در میان آرشیوداران یک ناهنجاری بود. او تصمیم گرفت تا خود را با نسل جدید تطبیق دهد و زمانی که کات در YIVO در حال انجام بود در موقعیت خود باقی ماند. او می‌گوید که هر روز صبح به سرکار می‌رود، بی‌آنکه بداند آن روز چه خواهد آورد. “همیشه کاری برای انجام دادن وجود دارد، چیزی جدید.”

او توضیح می‌دهد که کارکرد اصلی هر آرشیو جمع‌آوری و نگهداری است، اما «تنها نشستن روی مواد چندان سازنده نیست». باید برای عموم قابل دسترسی باشد و YIVO در سال های اخیر از آن استقبال کرده است.

هالپرن می گوید: «قبلاً ما فقط توسط دانشمندان استفاده می شدیم. “رفتن به یک آرشیو سخت است.” YIVO تلاش کرده است تا آرشیو را به مکانی دلپذیرتر تبدیل کند. این نگرش، تغییر سیاست ها و دیجیتالی کردن آرشیوها است.

برای گرین باوم، دیجیتالی شدن مزیت دیگری است. “زیاد [documents] بسیار شکننده هستند؛ هرچه بیشتر با آنها رفتار کنید، بیشتر خراب می شوند. دیجیتال سازی در صورت وقوع آتش سوزی یا فاجعه دیگر، نسخه های پشتیبان را در اختیار شما قرار می دهد. اما همچنین باعث دسترسی بیشتر به مواد می شود
به محققان

“این یک روند کند بوده است”

هالپرن از زمانی که مدیر بایگانی شد، اجازه دسترسی بیشتر به عموم را به ماموریت خود داده است. او می گوید: «این یک روند کند بوده است، اما او یک مزیت دارد. ما تعداد زیادی آرشیودار جدید داریم، نسلی از افراد که این مطالب چندان شخصی برایشان نیست.» همه آنها سیاست باز را پذیرفته اند.

البته خطراتی نیز در این میان وجود دارد. مردم می توانند انتخاب کنند که برای نسخه های خطی که استفاده می کنند به بایگانی اعتبار ندهند. برخی نیز فکر می کردند که بدون انتساب مناسب توسط کاربران، می تواند باعث شود که سرمایه گذاران میزان نیاز به آرشیو را درک نکنند.

با این حال، گرین‌باوم می‌گوید، داشتن مطالب آنلاین باعث تبلیغات بیشتر در مورد آنچه YIVO است، شده است. این بحث ها را در رسانه های اجتماعی به همراه داشته است و نویسندگان بیشتری از مطالب آنها استفاده می کنند. او معتقد است: «فکر نمی‌کنم این کار اوضاع را بدتر کرد.

اجازه دادن به مردم، بیرون رفتن اطلاعات

در اتاق کنفرانس کوچک YIVO، برنت، یک آکادمیک، نویسنده، مورخ و ناشر، قاطعانه معتقد است که تاریخ یهود فقط مربوط به مذهب نیست، بلکه فرهنگ است. غذایی که یهودیان می‌خوردند، نحوه لباس پوشیدنشان، آهنگ‌هایی که می‌خواندند، روابط بین زن و مرد یا نحوه تربیت فرزندانشان – همه این‌ها نیاز به یادگیری و مطالعه دارند.

او می‌گوید که امروزه برای بسیاری، این فرهنگ ممکن است به عنوان هولوکاست، لوکس و نان شیرینی و «کمانچه‌باز روی بام» تعبیر شود. او می گوید که این بخشی از این بوده است که چرا یک نسل کامل از یهودیان علاقه خود را به زندگی یهودی از دست داده اند.

برای کسانی که به تاریخچه خانوادگی خود علاقه دارند، بارها بر شجره نامه تمرکز می کند. او اظهار تاسف می کند: «این کاملاً نادیده می گیرد که آنها از کجا آمده اند. آنها آن را در یک بطری می گیرند. آنها مجبور نیستند کاری انجام دهند. این یک چیز خوب است.»

او می گوید که YIVO به این موضوع اختصاص دارد که چگونه یهودیان از جوامع مذهبی در اسپانیا و خاورمیانه به جوامعی که در دنیای سکولار شرکت داشتند، اما هویت یهودی خود را حفظ کردند، رسیدند. او می گوید: «مادی بودن زندگی یهودیان و توسعه اجتماعی آن».

برای تسهیل این امر، آرشیو اخیراً به دو نقطه عطف مهم رسیده است. علاوه بر در دسترس قرار دادن آنلاین مقالات نویسنده Chaim Grade و همسر بدنامش، Inna Hecker، YIVO فراتر از آرشیو تحت کنترل فیزیکی خود دست یافته است. با همکاری دولت لیتوانی، 2.5 میلیون سند و 12200 کتاب – که نشان دهنده 500 سال تاریخ یهودیان در اروپای شرقی است – تحت پروژه ادوارد بلنک YIVO Vilna Online Collections دیجیتالی کرد.

او ادامه می دهد که آرشیو YIVO می تواند مطالب بیشتری را در مورد زندگی یهودیان در جوامعی که اجدادشان از آنجا آمده اند ارائه دهد. زمانی دسترسی به آن بسیار دشوارتر بود. برنت می‌گوید با تغییر جهت آرشیو، مردم می‌توانند به YIVO بیایند تا ریشه‌های خود را بیشتر بشناسند: «ما به مردم اجازه ورود می‌دهیم و اطلاعات را در اختیار می‌گذاریم.»

او خاطرنشان می کند که به همین دلیل است که در چند سال گذشته “ما رشد کرده و شکوفا شده ایم.” ■

Dovid Zaklikowski یک نویسنده آزاد است.