فدورا لینوکس 40 اکنون با دسکتاپ گنوم 46 در دسترس است



Fedora Workstation یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس دسکتاپ است و اگر محیط دسکتاپ گنوم را دوست دارید، ممکن است بهترین گزینه باشد. Fedora Workstation 40 اکنون با برخی بهبودهای عالی در دسترس است.



پروژه فدورا، Fedora Workstation 40 را منتشر کرده است، نسخه اصلی جدیدی که برای استفاده در رایانه‌های خانگی در نظر گرفته شده است – نسخه‌های دیگری برای دستگاه‌های IoT، سرورها و سایر دستگاه‌ها وجود دارد. می توانید آن را به صورت رایگان از وب سایت فدورا با تصاویر نصب 64 بیتی x86، 64 بیتی ARM و PPC64 دانلود کنید.

ارتقاء اصلی در این نسخه یک محیط دسکتاپ گنوم به روز شده است. گنوم 46 که در ماه مارس منتشر شد، پیشرفت‌های زیادی در برنامه Files، سیستم حساب‌های آنلاین، تنظیمات و برنامه‌های نرم‌افزاری و موارد دیگر دارد. این به‌روزرسانی همچنین با برخی بهبودهای عملکرد و قابلیت اطمینان، از جمله کاهش استفاده از حافظه در جستجو، برنامه‌های ترمینال سریع‌تر، متن و تصاویر واضح‌تر در بسیاری از برنامه‌ها و پشتیبانی آزمایشی از نرخ تجدید متغیر (VRR) همراه است. فدورا از تجربه گنوم «وانیلی» دور نمی‌شود، بنابراین همه تغییرات بزرگ در گنوم 40 در ایستگاه کاری فدورا 40 در دسترس هستند.


برخی تغییرات خاص برای فدورا وجود دارد، اگرچه اکثر مردم احتمالاً متوجه آنها نمی شوند. Fedora Silverblue و سایر توزیع‌های “تغییر ناپذیر” دوباره سازماندهی شده‌اند و اکنون مجموعاً به عنوان دسکتاپ “اتمی” شناخته می‌شوند. فدورا 30 همچنین اکنون PyTorch را در مخزن نرم افزار ادغام کرده است، که برای هر کسی که با یادگیری ماشین پروژه می سازد مفید است.

فدورا ورک استیشن 40 رسماً یک درایو حالت جامد 40 گیگابایتی با 4 گیگابایت رم را برای نصب توصیه می‌کند، اگرچه سخت‌افزار بدتر معمولاً کار می‌کند (فقط با یک تجربه ضعیف). به‌روزرسانی فدورا 31 در سال 2019، پشتیبانی از پردازنده‌های 32 بیتی را کاهش داد، بنابراین برای اجرای آخرین نسخه‌ها به رایانه شخصی 64 بیتی x86 یا ARM نیاز دارید. نسخه ARM مخصوصاً برای استفاده در ماشین مجازی در Apple Silicon Mac مفید است. پروژه Asahi Linux در حال کار بر روی نسخه ای از ARM Fedora است که به صورت بومی بر روی کامپیوترهای M1 و M2 Mac اجرا می شود، اما هنوز به فدورا 40 به روز نشده است.


می توانید Fedora Workstation را از وب سایت Fedora دانلود کنید. تصویر نصب کننده را می توان در یک درایو USB نوشت تا در بوت زنده آن را امتحان کنید.

منبع: مجله فدورا



منبع