مایکروسافت می خواهد مشکل متن تار کروم را در ویندوز حل کند



نسخه آتی کروم 124 یکپارچه سازی Windows ClearType را برای خوانایی بیشتر فونت اضافه می کند. این تغییر ممکن است مشکلات نوشتاری “خاکستری” یا “تار” را برای برخی از کاربران Chrome حل کند، اگرچه عمدتاً به نفع کسانی است که برای اهداف دسترسی به تنظیمات کنتراست یا گاما بالا نیاز دارند.



Microsoft ClearType یک فناوری رندر زیرپیکسلی است که متن روی صفحه را شبیه به متن چاپ شده می‌کند. در اواخر دهه 1990 توسط تیم کتابهای الکترونیکی مایکروسافت اختراع شد، اما به سرعت به سیستم عامل ویندوز دسکتاپ راه یافت. برنامه های مدرن اغلب از ClearType چشم پوشی می کنند، اما همچنان مسئول رندر فونت در مرورگرها، برنامه های کاربردی قدیمی و عناصر درون سیستم عامل اصلی ویندوز (File Explorer، دسکتاپ و غیره) است.


کروم به ارائه گرافیک با Skia ادامه خواهد داد، به این معنی که از ClearType پشتیبانی کامل نخواهد کرد. نسخه Chrome 124 به سادگی به Skia اجازه می دهد تا به تنظیمات ClearType Text Tuner کاربران دسترسی داشته باشد و آنها را اعمال کند. این ممکن است فونت‌های Chrome را خواناتر کند، به‌ویژه در صفحه‌های LCD با رزولوشن پایین، و به کروم کمک می‌کند تا با سیستم عامل ویندوز به‌طور کلی سازگار شود. اگرچه باید تکرار کنم که این عمدتاً یک بهبود دسترسی است، زیرا کاربرانی که به فونت‌های با کنتراست بالا نیاز دارند بیشترین سود را خواهند برد.

شکایات در مورد متن “تار” یا “خاکستری” کروم تا حدودی نادر است. شما گاه به گاه رشته Reddit یا بلیط Chromium را می بینید، اما تعداد کمی از مردم متوجه می شوند که فونت های کروم تا زمانی که فایرفاکس را امتحان کنند “متفاوت” به نظر می رسند. من با استناد به فایرفاکس در اینجا احساس عجیبی دارم، زیرا مایکروسافت اج در سال 2021 از ClearType پشتیبانی کرد. اما این ویژگی همچنان در Edge به طور پیش فرض غیرفعال است. بنابراین، برای فایرفاکس خوب است.

همچنین باید توجه داشته باشم که ClearType برای LCDها در نظر گرفته شده است و فقط زمانی کار می کند که از صفحه نمایش با وضوح اصلی خود استفاده کنید. اگر از مانیتور OLED یا تلویزیون استفاده می کنید، ممکن است هیچ سودی از ClearType نبینید. اگر می خواهید با تنظیمات ClearType خود بازی کنید، Win+R را روی صفحه کلید خود فشار دهید و cttune.exe را وارد کنید.


می‌توانید ادغام ClearType Chrome را با نسخه بتا Chrome 124 آزمایش کنید. نسخه پایدار کروم 124 باید در هفته های آینده ارائه شود. اگر می‌خواهید از ClearType در Microsoft Edge استفاده کنید، edge://flags را در نوار آدرس وارد کنید و پرچم “Enhance text Contrast” را روشن کنید. این تنها در صورتی ممکن است تأثیر قابل توجهی داشته باشد که تنظیمات را در cttune.exe تنظیم کنید.

منبع: Windows Latest



منبع