آموزش تورات، ایجاد یک جامعه یهودی پر جنب و جوش و لذت بردن از مردگان سپاسگزار: خاخام هارون الکساندر


خاخام آرون الکساندر. عکس توسط Adas Israel.

خاخام آرون الکساندر از سال 2017 پس از پیوستن به کارکنان در واشنگتن دی سی به عنوان خاخام ارشد مشترک در جماعت آداس اسرائیل در واشنگتن دی سی خدمت کرده است، اما مسیر او به منبر آنگونه نبود که خود الکساندر هرگز تصور می کرد که بخواهد برود.

اسکندر در خانواده ای متولد شد که هویت یهودی خود را عمدتاً حول اسرائیل، خانواده و هولوکاست متمرکز کرده بود.

و در حالی که او در بسیاری از فعالیت های مهم یهودیان، مانند برنامه آموزشی مارس هولوکاست زنده در لهستان شرکت داشت، گفت که علاقه مذهبی او تا زمانی که عوامل مختلف به ظاهر نامرتبط چشمان او را به عمق کامل یهودیان باز کرد، به اوج خود نرسید. جامعه و یهودیت

«مذهب من تا زمانی که ترکیب غیرمعمولی از عوامل برای من اتفاق افتاد، واقعاً تضعیف نشد. اول، من شروع کردم به رفتن به کنسرت های Grateful Dead تا جایی که ممکن بود در نوجوانی. و در آنجا بود که فکر می‌کنم خدا مرا کشف کرد، یا دریافتم که انرژی عاطفی و اشتراکی عمیق‌تری در جهان وجود دارد – در زیر، بالاتر، بین همه چیز – و دریافتم که بهره‌برداری از این احساس بخشی از آن خواهد بود. اسکندر گفت.

الکساندر چند سال بعد زمانی که برای ساختن کمپ رامه دارم، یک اردوگاه تابستانی یهودیان که در سال 1997 افتتاح شد، کار کرد، بیشتر شیفته آن شد.

او گفت که تجربه انجام این کار و حضور در جامعه موسیقی بداهه و آن جامعه اردوگاهی به او آموخت که می تواند هر آنچه را که در جستجوی آن بود از طریق زندگی و یادگیری یهودی بیابد.

و به این ترتیب، وقتی در دانشگاه فلوریدا به پایان رسید، یک خاخام به من توصیه کرد که شغلی را انتخاب کنم و زندگی خود را انتخاب کنم و به اسرائیل نقل مکان کنم و به مدت دو سال در یشیوا درس بخوانم، جایی که من دچار اشکال یادگیری شدم و عاشق شدم. با تلمود و قوانین یهودی و میدراش، و متوجه شدم که تنها راهی که واقعاً می‌توانم به آن ادامه دهم ادامه تحصیلات تکمیلی است – بهترین گزینه مدرسه خاخام‌ها در لس‌آنجلس در مدرسه مطالعات خاخام زیگلر بود.

الکساندر به کالیفرنیا نقل مکان کرد و در مدرسه مطالعات خاخام زیگلر تحصیل کرد، در سال 2006 به مقام خاخام دست یافت و به عنوان معاون رئیس و مدرس حقوق خاخام و یهودی در مدرسه ماند تا اینکه در سال 2015 به واشنگتن دی سی نقل مکان کرد.

این انتقال به دی سی الهام گرفته از تجربه ای بود که الکساندر در آداس اسرائیل داشت، پس از اینکه خاخام لورن هولتزبلات، خاخام همکار ارشد خود اکنون برای یک محقق در برنامه اقامتی به آنجا آورده بود. هولتزبلات و برخی از دوستان اسکندر از منطقه با او به گفتگو نشستند و هولتزبلات به او گفت که خاخام فعلی جماعت به زودی بازنشسته خواهد شد و قویاً به اسکندر پیشنهاد کرد که باید برای این موقعیت درخواست کند.

“من خندیدم. من هرگز هیچ علاقه ای به کار در منبر نداشتم و کار و زندگی ام در لس آنجلس را بسیار دوست داشتم، مانند همسرم، خاخام پنینا الکساندر. اما چند ماه بعد، هر دوی ما فکر کردیم… بیایید به آنجا برویم و از آن بازدید کنیم و ببینیم که در مورد جامعه چه فکر می کنیم.

اکنون، پس از عاشق شدن با جامعه و حرکت در سراسر کشور، الکساندر سال‌ها را صرف شکل‌دهی و احیای برنامه‌های مختلف در آداس اسرائیل کرده است، که مهم‌ترین آنها در زمینه فعالیت اجتماعی و آموزش بزرگسالان است.

به گفته وب سایت Adas Israel، اسکندر برنامه آموزش بزرگسالان خود را به سطحی از کیفیت رسانده است که به عنوان الگویی برای کنیسه ها در سراسر کشور مورد استفاده قرار می گیرد، چیزی که اسکندر می گوید برای ایجاد یک جامعه قوی یهودی حیاتی است.

ما زمان زیادی را صرف آماده سازی برای تدریس می کنیم و سپس خود تورات را آموزش می دهیم. الکساندر گفت: این به ما انرژی می دهد و ما معتقدیم که رشد جامعه ای از یادگیرندگان جدی متن یهودی برای داشتن یک جامعه مذهبی پویا ضروری است.

همچنین چالش‌هایی وجود دارد که با چنین جماعت بزرگ و متنوعی مانند آداس اسرائیل کار کنید و مطمئن شوید که محتوا برای همه وجود دارد، اما این چیزی است که اسکندر از کارش استقبال می‌کند و از آن لذت می‌برد.

“هدف ما ایجاد جامعه ای است که در آن همه بتوانند خود را به عنوان بخشی از آن ببینند – که صدای منحصر به فرد آنها مهم باشد، و همچنین توراتی وجود داشته باشد که با آنها صحبت کند، اما آنها را تحریک کند. الکساندر گفت: بله، این باعث آرامش می شود، اما آنها را به گونه ای به چالش می کشد که به رشد آنها به عنوان یک انسان کمک می کند. “داشتن یک جماعت نزدیک بینی بسیار کمتر جالب خواهد بود.”

عشقی که اسکندر نسبت به جماعت خود دارد، به منطقه واشنگتن دی سی بزرگ و همه روحانیونی که در مواقعی با آنها ارتباط برقرار می کند، گسترش می یابد و پیوندهای او با جامعه محلی را بیشتر تقویت می کند.

الکساندر گفت: «من واقعاً معتقدم که منطقه دی سی تعدادی از بهترین روحانیون جهان را دارد و دوست دارم وقتی می‌توانم همکارانم را ببینم و در اطراف آنها باشم.

اما فراتر از رهبری مذهبی‌اش، الکساندر فردی بسیار متواضع و صمیمی است که نگرش مثبتش روشن می‌سازد که چرا او به نقش خاخام ارشد در یکی از بزرگترین کنیسه‌های اطراف برخاسته است، زیرا او حقایق جالبی را بیان می‌کند. در پایان گفتگوی ما

من قهوه‌ام را برشته می‌کنم. من در 12 سال گذشته به خودم یاد داده ام. الکساندر با اشتیاق توضیح داد: من بهترین رست قهوه در منطقه واشنگتن دی سی هستم. و هر زمان که چند ساعت برای خودم یا چند روز برای خودم وقت داشته باشم، با اجازه خانواده، می روم موسیقی زنده پیدا می کنم، به ویژه در خانواده Grateful Dead، بلوگراس، یا چیزی که در هسته آن بداهه است. الکساندر گفت که این به همان اندازه مهم است که سایر مطالب صریح تورات.

اما با وجود سخنان جالب اسکندر، واضح است که رفاه و موفقیت جامعه یهودی واشنگتن دی سی همیشه چراغ راهنمای او خواهد بود.

[email protected]



منبع