خاخام هرتزل کرانز، z”l: خاخام مهربانی که قد بلند داشت


نوشته ناتان لوین

زبان تورات در اوایل شموت زائد به نظر می رسد. نقل می‌کند که موشی قصر فرعون را ترک کرد و «به سوی برادران خود بیرون رفت». آیه ادامه می‌دهد که او مصری را دید که «مرد ایوری از برادرانش» را می‌زند. چرا دومین “می اچوف” – “از برادرانش؟” زیرا آنچه که موشه را به شدت احساسی و خشونت آمیز پاسخ داد، محبت برادرانه نزدیکی بود که او به هر یهودی داشت.

عشق برادرانه به هر یهودی، نشان هرتزل کرانتس زیل بود که اخیراً در سن 93 سالگی درگذشت و در کوه زیتون در اسرائیل به خاک سپرده شد. از او چهار فرزند به یادگار مانده است – آریه کرانز، آدینا گرینیمن، چایا زاکس کرانز و استر آهووا پینتر. او دارای 144 فرزند تورات بود.

من عشق رب هرتزل به هر یهودی را هر زمان که صحبت می‌کردیم، تشخیص می‌دادم، هر بار که از من می‌خواست در مبارزه با تهدیداتی که بقای یهودیان در آمریکا، اسرائیل یا سایر مکان‌های دور را پیش‌بینی می‌کرد، شرکت کنم.

https://www.washingtonjewishweek.com/enewsletter/

من شخصا شاهد بودم که چگونه، بیش از نیم قرن پیش، به عنوان یک خاخام جوان آمریکایی، او استقلال و بی باکی را به نمایش گذاشت که کل دوران حرفه ای تحسین برانگیز او را به عنوان یک رهبر یهودی رقم زد. در ژوئن 1972، رب هرتزل به همراه زن جوانی که از مدافعان صریح یهودیان سرکوب شده شوروی بود، به اتحاد جماهیر شوروی آن زمان سفر کرد. او نوه یک خاخام مهم ارتدوکس آمریکایی بود. آنها با هم به مسکو رفتند تا برای او و یکی از فعالان برجسته یهودی که از مخالفان سرشناس بود، یک عروسی عمومی یهودی را زیر یک چوپه در میدان سرخ برگزار کنند.

هنگامی که او و رب هرتزل بازگشتند، ما کمپین فشرده ای را برای آزادی روس که اکنون با یک آمریکایی ازدواج کرده بود، آغاز کردیم، البته برخلاف قوانین شوروی. ما از حمایت سناتور قدرتمند اوهایو رابرت تافت و دادگاه محلی دی سی (جایی که ازدواج مسکو طبق قوانین آمریکا رسمیت یافت و من به جای داماد بودم) جلب کردیم. شوروی در نوامبر 1972 با توجه به فشارهای بین المللی که خاخام کرانتس آغاز کرده بود، به ردونیک ها اجازه داد به اسرائیل مهاجرت کنند.

رب هرتزل هیچ احترامی به اراده مردمی یا اعتبار رسانه ای محترم نداشت. او آماده و مایل بود که برای اصول مبارزه کند، حتی در برابر مشکلات بسیار. او بارها با من تماس می گرفت تا تخلفات غیراخلاقی وحشیانه حقوق یهودیان را گزارش کنم. او دائماً اصرار می کرد که اقدام قانونی را آغاز کنم و حتی اگر به او بگویم شانس کمی برای پیروزی در دادگاه وجود دارد، بی سر و صدا عقب نشینی نمی کنم.

رب هرتزل از مدافعان پیشگوی اولیه دفاع فیزیکی قوی از جامعه یهودی بود. او علناً از فعالیت‌های لیگ دفاع یهودی و خاخام مایر کاهانه، زیل، که من نیز در درگیری‌های قانونی نماینده او بودم، حمایت کرد. رب هرتزل با جدایی از خاخام‌های ارتدوکس واشنگتن، با کمال میل با کاهانه و برنامه‌های او در ایالات متحده و اسرائیل ارتباط برقرار کرد.

یکی از وکیل محترمی که سالها پیش رب هرتزل را تحسین می کرد و از او آموخته بود، به من گفت که «یهودیان مؤدب … وقتی خاخام کرانز «از قبل در خیابان بود» ملاقات می کردند و بحث می کردند. در سال 2005، او یکی از منتقدان آشکار کناره گیری آریل شارون از گوش کتیف بود. پیش‌بینی‌های او در مورد پیامدهای فاجعه‌بار درست به اثبات رسیده است.

خاخام کرانز به مطالعه تورات اختصاص داشت و سالهای اولیه را در Yeshiva Torah Vodaath در بروکلین، نیویورک گذراند و سپس در کلیولند، اوهایو، در Telz Yeshiva آموخت. مرشد و الگوی مادام العمر او خاخام الیاهو مایر بلوخ، zt”l بود.

برخورد هیچ یهودی با مشکل آنقدر ناچیز نبود که بتواند نگرانی و حمایت رب هرتزل را جلب کند. او به مدت 50 سال به عنوان رئیس خانه پناهگاه عبری کشروت و روز شنبه در کمپ میل، Md.

خانه برای یهودیان نیازمند مسکن و رزق و روزی فراهم می کند. امروزه توسط دخترش، چایا زاکس کرانز، اداره می‌شود و در مجاورت مرکز آموزشی سیلور اسپرینگ است که خاخام کرانز و همسر محبوبش، میریام، در سال 1967 تأسیس کردند. او همچنین بیش از یک دهه پیش آکادمی یهودی لئو برنشتاین را تأسیس کرد. . آنها تا به امروز مراکز آموزش یهودیان برای کودکان باقی مانده اند.

رب هرتزل مکرراً با من تماس می گرفت تا به یهودیان در زندان کمک کند. او یکی از پیشروان مؤسسه الف فلوریدا بود که همچنان به پیشرفت‌های بزرگی ادامه می‌دهد تا یهودیان را قادر سازد تا هالاچا و سنت‌های یهودی را در حبس رعایت کنند.

با تشویق خاخام کرانز، گاهی اوقات موفق می شدم مقررات زندان را برای رعایت یهودیان رعایت کنم. رب هرتزل به دلیل تلاش‌هایش از جانب زندانیان، زمانی که ربی کاهانه در زندان فدرال آلن‌وود تقدیم یک طومار تورات را پوشش می‌داد، به رسمیت شناخته شد.

تأثیر و تأثیر شخصی او بر جامعه یهودی واشنگتن با رفتار شخصی متواضعانه او رد شد. دیدگاه‌های رب هرتزل اغلب بحث‌برانگیز بود، اما او هرگز از بیان آنچه معتقد بود، حتی در مواجهه با مخالفت‌های تشکیلات، کوتاهی نکرد. ما دعا می کنیم که این تلاش ها ادامه یابد زیرا روح او مدافع قوم یهود – یک Meilitz Yosher – در برابر عرش بهشتی است.

ناتان لوین، وکیل دادگستری در واشنگتن دی سی است که سابقه کار در دادگاه عالی دارد و در دانشکده های حقوقی برجسته ملی از جمله هاروارد، کلمبیا، جورج تاون و دانشگاه شیکاگو تدریس کرده است.



منبع