تلفن ها به اندازه رایانه های شخصی قدرتمند هستند، پس چرا به طرفداران نیاز ندارند؟


خوراکی های کلیدی

  • فن ها به دلیل شکنندگی، کمبود فضا و تکان خوردن گوشی ها برای گوشی های هوشمند مناسب نیستند.
  • پردازنده‌های موبایل در مقایسه با پردازنده‌های رومیزی و لپ‌تاپ سنتی انرژی کمتری مصرف می‌کنند و گرمای کمتری تولید می‌کنند.
  • برنامه‌های گوشی‌های هوشمند به دلیل طراحی شده‌اند که عمر باتری شما را خالی نمی‌کنند، نیاز کمتری به خنک‌سازی دارند.


تلفن های همراه هر سال قدرتمندتر می شوند. یک تلفن پریمیوم بسیار قدرتمندتر از رایانه های شخصی میان رده است و حتی پردازش گرافیکی قوی تری نسبت به یک اولترابوک با گرافیک یکپارچه اینتل دارد. با وجود این همه قدرت، آیا تا به حال متوجه شده اید که گوشی شما فاقد فن است؟ چرا اینطور است؟


قطعات متحرک به فضای بیشتری نیاز دارند و می توانند بشکنند

سازندگان تلفن سال‌ها وقت صرف کرده‌اند تا دستگاه‌های خود را تا حد ممکن نازک کنند، و این گوشی‌ها اگر بخواهند طرفداران را در نظر بگیرند، تنها چند میلی‌متر ضخامت نخواهند داشت. فن ها حجیم هستند و برای حرکت به فضا نیاز دارند. همچنین اگر مورد سوء استفاده قرار گیرند خیلی سریع می شکنند.

چه چیزی به عنوان سوء استفاده قابل قبول است؟ خوب، تقریباً هر کاری که با تلفن انجام می دهید. پرت کردنش روی مبل. هنگامی که برای دویدن می روید، آن را به مچ دست خود ببندید. کوبیدن آن از تخت و روی زمین، کیس یا بدون کیس. هر چیز دیگری در تلفن شما ممکن است به خوبی دوام بیاورد، اما فن شما شروع به لرزیدن می کند. ممکن است هنوز هم کار خود را انجام دهد، فقط با سروصدا. یا ممکن است در کار خود بد شود و همه چیز دیگر به تدریج بیش از حد گرم شود و از کار بیفتد.


طرفداران فضاهای تاریک کوچک را دوست ندارند

دستگاه‌هایی که برای خنک‌کردن به فن‌ها وابسته هستند، معمولاً دوست ندارند در مکان‌های تنگ و تنگ نگهداری شوند. لپ تاپ خود را در حین انجام کارهای شدید روی یک بالش قرار دهید و ببینید که چقدر سریع همه چیز شروع به از بین رفتن می کند.

حالا تصور کنید که یک نسخه کوچکتر از لپ تاپ خود را در جیب خود حمل کنید. اگر آنقدر داغ نمی شد که فوراً توجه شما را به خود جلب کند، احتمالاً در نقطه ای خاموش می شد. عمر باتری مطمئناً ضربه خواهد خورد. کیف پول بهتر است، اما احتمالاً نه چندان. از این گذشته، یک لپ‌تاپ به اندازه کافی با یک کیسه پیام‌رسان کنار می‌آید فقط به این دلیل که خاموش است یا تقریباً همینطور است.

CPU های موبایل از انرژی کمتری استفاده می کنند و گرمای کمتری ایجاد می کنند

اسنپدراگون 8 نسل 3 قهرمان
کوالکام


هنگامی که سعی می کنید تعیین کنید CPU شما چقدر انرژی کارآمد است، یک عبارت کلیدی وجود دارد که به دنبال آن هستید: قدرت طراحی حرارتی. TDP معمولاً بر حسب وات فهرست می شود و حداکثر مقدار گرمایی را که CPU برای تولید در هنگام کار با بار کامل طراحی شده است را نشان می دهد. این به شما نمی گوید که دستگاه شما در هر ساعت چقدر انرژی می کشد، اما به شما حد بالایی از آنچه را که انتظار دارید می دهد.

Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 برترین در کلاس خود است، یک تراشه موبایلی که برای گوشی های هوشمند رده بالا طراحی شده است و توانایی اجرای سخت ترین بازی ها را دارد. TDP آن 12.5w است. این بالاتر از 5 وات CPUهای اولیه اسنپدراگون است، اما با یک پردازنده اینتل با قدرت کمتر قابل مقایسه است.

یک کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4090 دارای TDP 450 وات است و این تنها یکی از اجزای کامپیوتر است. این سطح از مصرف انرژی برای دستگاه تلفن همراهی که نیاز به خالی شدن باتری دارد امکان پذیر نیست و همچنین گرمای بیشتری نسبت به خنک کننده غیرفعال تولید می کند. این بخشی از دلیلی است که رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها به طرفداران نیاز دارند، در حالی که تلفن شما اینگونه نیست. این نیز بخشی از دلیلی است که تلفن‌ها، علیرغم اینکه چقدر پیشرفت کرده‌اند، هنوز قادر به مطابقت با قابلیت گرافیکی یک رایانه شخصی مخصوص بازی نیستند.


چگونه CPU های تلفن می توانند هم قدرتمند و هم کارآمد باشند؟ اگر می‌خواهید وارد علف‌های هرز فنی شوید، این گزارش از Cadence PCB Designs را بررسی کنید. روش‌ها عبارتند از زمان‌بندی آگاهانه از دما (کاهش سرعت پردازنده‌های داغ به نفع پردازنده‌های خنک)، کاهش ترافیک (هدایت ترافیک شبکه از طریق تراشه به‌گونه‌ای که از نقاط مهم جلوگیری شود)، و دروازه‌بندی ساعت (توقف منطق پردازنده برای چند میکروثانیه در یک زمان). اما این فقط خراش دادن سطح است.

برنامه های موبایل گرمای کمتری تولید می کنند تا نیاز به خنک کننده را کاهش دهند

ممکن است به نظر برسد که نرم افزار فضای فیزیکی را اشغال نمی کند، اما به شکل انرژی اشغال می کند. نرم افزارهای پر تقاضا نیازمند انرژی بیشتری هستند. کدهای بد نوشته شده نیز همینطور است. اگر برنامه‌ای به طور مداوم شبکه را پینگ می‌کند و دائماً به فرآیندهای پس‌زمینه برای بیدار شدن از حالت خواب نیاز دارد، در این صورت باعث می‌شود دستگاه شما انرژی بیشتری مصرف کند.


فکر نمی‌کنم این که بگوییم همه برنامه‌های تلفن همراه تکه‌هایی از کدهای هوشمندانه نوشته نشده‌اند، توهین‌آمیز نیست. با این حال، هنگامی که یک برنامه تلفن همراه می‌سازید، تأثیر بر عمر باتری عاملی است که تشویق می‌شوید به آن اهمیت دهید. اگر اجرای یک برنامه باعث شود که گوشی نیاز به شارژ بیشتر داشته باشد، در مورد آن از کاربران خود خواهید شنید. مصرف انرژی به گرما ترجمه می شود. با کارآمد نگه داشتن برنامه ها در مصرف انرژی، توسعه دهندگان نیاز به خنک کننده فعال را کاهش می دهند.

گوشی های هوشمند از خنک کننده غیرفعال استفاده می کنند

تصویر نزدیک از یک هیت سینک آلومینیومی نصب شده بر روی مادربرد.
Kusalodom/Shutterstock

فن ها نوعی خنک کننده فعال هستند. گوشی های هوشمند بر خنک کننده غیرفعال تکیه می کنند، تبادل گرما تنها با استفاده از اختلاف رسانایی بین مواد بدون هیچ کمکی از اجزای مکانیکی. به عبارت ساده تر، همه چیز می تواند بدون نیاز به حرکت خنک شود. راه اندازی AC برای خنک کردن خانه خنک کننده فعال است. باز گذاشتن پنجره خنک کننده غیرفعال است. تلفن ها معمولاً از صفحات فلزی بین اجزای الکتریکی و طراحی بدنه بیرونی آنها برای دفع گرما استفاده می کنند.


خنک کننده غیرفعال برای عملیات روزمره بسیار خوب عمل می کند، اما بر خلاف خنک کننده فعال، نمی تواند میزان گرمایی را که می تواند حذف کند افزایش دهد (مثلا باز کردن یک پنجره). به همین دلیل است که برخی از تلفن‌ها هنگام انجام کارهای فشرده، مانند بازی، به‌ویژه جذاب می‌شوند. CPU شما گرمای بیشتری تولید می کند و تلفن توانایی جبران آن را ندارد. این زمانی است که دریچه گاز حرارتی شروع می شود و عملکرد را کاهش می دهد تا زمان خنک شدن قطعات خریداری شود.

جایگزین های بیشتری برای طرفداران در حال توسعه هستند

برخی از تلفن های داخلی دارای طرفداران هستند. Lenovo Legion Phone Duel 2 در واقع دو مورد از آنها را در خود جای داده بود، اما هرگز انتظار نمی رفت که به جریان اصلی تبدیل شود. سازندگان گوشی های هوشمند به دنبال گزینه های دیگری برای خنک کردن گوشی هوشمند در هنگام بارگذاری شدید هستند. یکی از گزینه های خنک کننده اتاق بخار است که از تبخیر و تراکم مایع برای خنک کردن اجزای الکتریکی استفاده می کند. به عنوان مثال، سری گلکسی S23 سامسونگ از سیستم های خنک کننده اتاق بخار استفاده می کند. اگر می‌خواهید بیشتر به گذشته برگردید، گلکسی نوت 9 دارای سیستم خنک‌کننده کربن آب بود.


سامسونگ به سختی تنها است. در اینجا ویدیویی از شیائومی است که در مورد فناوری Loop LiquidCool خود توضیح می دهد.

اگرچه، به جای قرار دادن فن در داخل گوشی، گزینه ای وجود دارد که به جای آن، آن را به پشت متصل کنید. این رویکردی است که ایسوس در مورد خنک کننده AeroActive 6 اتخاذ کرده است. این یک وسیله جانبی برای ROG Phone 6 است، تلفنی که از صفحات گرافیت در داخل استفاده می کند زیرا مواد به عنوان رسانای گرما خوب عمل می کنند. بله، AeroActive Cooler 7 نیز وجود دارد، بنابراین یکبار نبود.


هواداران هم نعمت هستند و هم لعنت. آنها ماشین ها را حجیم تر، پر سر و صداتر و شکننده تر می کنند. آنها همچنین دستگاه را قادر می سازند تا قدرتمندتر شود. اگر گوشی‌های هوشمند طرفدارانی داشتند، می‌توانستند قدرتمندتر باشند، اما بسیاری از جنبه‌هایی را که گوشی‌ها را عالی می‌کنند، از دست می‌دادند. در عوض، تلفن‌ها نوآوری را در نحوه دستیابی به عملکرد بهتر در حالی که بدون کار انجام می‌دهند تشویق کرده‌اند.




منبع