رد اپلیکیشن تقویم Hey توسط اپل، یک دعوای قدیمی را تجدید می کند


قرار بود سال جدید با یک اپلیکیشن تقویم جدید شروع شود. اما تقریباً 72 ساعت پس از اینکه سرویس ایمیل پریمیوم Hey آخرین ویژگی خود – یک تقویم یکپارچه – را اعلام کرد – بنیانگذار دیوید هاین مایر هانسون اخبار ناخوشایندی از اپل دریافت کرد: این شرکت یک برنامه مستقل iOS برای Hey Calendar را رد می کرد، زیرا کاربرانی که پولی پرداخت نمی کردند نمی توانستند. وقتی برنامه را باز کردند کاری انجام ندهید.

کاربران جدید نمی‌توانند مستقیماً در برنامه Hey Calendar ثبت‌نام کنند – Basecamp، که Hey را می‌سازد، باعث می‌شود کاربران ابتدا از طریق مرورگر ثبت‌نام کنند. قوانین اپ استور اپل اکثر خدمات پولی را ملزم می کند تا به کاربران امکان پرداخت و ثبت نام از طریق برنامه را ارائه دهند و اطمینان حاصل شود که شرکت تا 30 درصد کاهش می یابد. این قانون بحث‌برانگیز دارای تعداد زیادی مناطق خاکستری و حکاکی است (یعنی برنامه‌های خواننده مانند Spotify و Kindle استثنا دارند) و موضوع مبارزات ضد تراست در چندین کشور است.

اما همانطور که هانسون توضیح داد در X و در یک پست وبلاگ بعدی، رد اپل را به دلیل دیگری توهین آمیز دانست. تقریباً چهار سال پیش، این شرکت دقیقاً به همین دلیل، برنامه اصلی iOS هی را برای سرویس ایمیل خود رد کرد. اپل به تازگی تماس گرفت تا به ما اطلاع دهد که برنامه HEY Calendar را از فروشگاه App (به شکل فعلی) رد می کند. هانسون در پستی در X نوشت: همان تاکتیک‌های قلدری دفعه قبل: رد تماس‌های ظریف را با فردی که فقط نامش را مشخص می‌کند فشار دهید و به آرامی به شما اطلاع دهد که کیف پول یا کاسه زانو شما است.

نتیجه مبارزه 2020 در واقع به نفع هی بود. پس از روزها رفت و آمد بین هیئت بررسی App Store اپل و Basecamp، تیم Hey با راه حل نسبتاً خلاقانه ای که توسط مدیر اجرایی اپل، فیل شیلر پیشنهاد شده بود، موافقت کردند. Hey یک گزینه رایگان برای برنامه iOS ارائه می دهد که به کاربران جدید اجازه می دهد مستقیماً ثبت نام کنند. اما این شرکت یک تغییر کوچک داشت – کاربرانی که از طریق برنامه iOS ثبت نام کردند، یک آدرس ایمیل تصادفی رایگان و موقت دریافت کردند که به مدت 14 روز کار می کرد – پس از آن مجبور شدند برای ارتقاء هزینه پرداخت کنند. در حال حاضر، کاربران ایمیل Hey فقط می توانند از طریق مرورگر هزینه یک حساب کاربری را پرداخت کنند.

به دنبال حماسه با Hey، اپل قوانین اپ استور خود را تغییر داد که بیان می کرد برنامه های همراه رایگان برای انواع خاصی از خدمات وب پولی هستند. نه باید مکانیزم پرداخت درون برنامه ای داشته باشد. اما، همانطور که هانسون در X اشاره می کند، یک برنامه تقویم در لیست خدماتی که اپل اکنون برای آن استثنا قائل شده است، ذکر نشده است، که شامل VOIP، فضای ذخیره سازی ابری، میزبانی وب – و البته – ایمیل است.

پس از گذراندن 19 روز برای بررسی ارسال‌های ما، که باعث شد تاریخ راه‌اندازی از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده در 2 ژانویه را از دست بدهیم، اپل برنامه همراه رایگان مستقل ما را رد کرد، زیرا هیچ کاری انجام نمی‌دهد. این به این دلیل است که کاربران برای استفاده از این قابلیت باید با یک حساب کاربری وارد شوند.» هانسون در پست وبلاگ نوشت.

همانطور که هانسون در یک پست X توضیح می دهد، هی قصد دارد با تصمیم اپل مبارزه کند – اگرچه او مشخص نکرد که آنها چه مسیری را انتخاب خواهند کرد. آستانه برای نظر دادن با هی و اپل تماس گرفته است.





منبع