وزیر علوم: استادان انتقاد خود را به آیین‌نامه ارتقای هیئت علمی اعلام کنند


در افتتاحیه نخستین همایش ملی مرجعیت علمی؛

وزیر علوم: استادان انتقاد خود را به آیین‌نامه ارتقای هیئت علمی اعلام کنند

وزیر علوم گفت: سیاست‌های کلی آیین‌‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم در حال بازنگری است، استادان باید نظر و انتقاد خود را اعلام کنند.  

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه نخستین همایش ملی مرجعیت علمی که امروز (دوشنبه، ۲۹ آبان ۱۴۰۲) در محل کتابخانه ملی در حال برگزاری است، اظهار کرد: تولید علم مرجعیت می‌آفریند و مصرف علم قدرت، ثروت، سلامت، امنیت، عزت و آفرینش می‌آورد.

وی افزود: همراهی تولید و مصرف علم در کنار یکدیگر برای تحقق مرجعیت علمی الزامی است.

زلفی گل تصریح کرد: مفهوم مرجعیت علمی بین جامعه دانشگاهی جا افتاده است و سوالی در چرایی و چیستی و ضرورت آن حداقل بین اصحاب علم وجود ندارد.

وزیر علوم ادامه داد: خروجی همایش مرجعیت علمی، باید آسیب‌شناسی وضع موجود و نشان‌دهنده راهبرد‌ها و ظرفیت‌ها باشد، یعنی متوجه شویم که در چه زمانی و در کجا نتوانسته‌ایم در راه مرجعیت علمی موفق شویم و چگونه از توانمندی‌ها برای تحقق آن‌ها استفاده کنیم.

زلفی گل با طرح پرسش‌هایی نظیر نظام سنجش و انگیزش موجود چقدر در مرجعیت علمی موثر است؟ چگونه باید آن را ترمیم کنیم؟ چه تحولاتی را باید مدنظر قرار دهیم؟ گفت: این موضوعات را از مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برای تحقق مرجعیت علمی خواستار هستم.

وی اضافه کرد: باید مطالعه تطبیقی با کشور‌های دیگر صورت گیرد تا بتوانیم از ویژگی قانون مالکیت‌های فکری و معنوی استفاده کنیم، در کشور ما به راحتی از کتب دیگران کپی‌برداری شده است و همین عامل باعث شده تا در علم سطحی‌نگری انجام شود.

وزیر علوم اضافه کرد: باید در شاخص‌های علمی بررسی لازم انجام شود تا کیفی‌سازی و عمقی‌سازی در علم صورت گیرد. ارتباط بین مرجعیت علمی و مرجعیت فناوری باید مدنظر باشد و پیدا کردن تمام این راه‌حل‌ها باید از سمت و سوی جامعه علمی یعنی استادان رخ دهد.

زلفی گل افزود: سیاست‌های کلی آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم در حال بازنگری است، استادان باید نظر و انتقاد خود را اعلام کنند.

وزیر علوم تاکید کرد: رئیس دانشگاهی که در همایش مرجعیت علمی شرکت نکند یعنی مرجعیت برای او مهم نیست؛ در صورتی که وزرا در جمع امروز حضور دارند؛ بنابراین به روسای دانشگاه‌ها انتقاد دارم و حتما به آن‌ها گوشزد می‌کنم.

زلفی گل افزود: چگونگی تبدیل علوم به فنون باید به کمک استادان دانشگاهی محقق شود. چرا رتبه نوآوری با رتبه علمی ایران همخوانی ندارد؟ چه کنیم تا این همخوانی صورت بگیرد؟ لازم است استادان دانشگاهی سامانه نظام ایده ها و نیازها را بررسی کنند و نقاط ضعف آن را به وزارت علوم اعلام کنند. 

وی تاکید کرد: ۸۱ هزار عضو هیئت علمی در وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی مستقر هستند که حدود ۲۲۴۰ از آنها دانشمند دو درصد و بیش از ۹۰۰ نفر از آنها دانشمند یک درصد برتر هستند؛ بنابراین با بررسی های لازم باید به این نتیجه برسیم که چگونه می توان تعداد دانشمندان را افزایش داد؟ یا چگونه می توانیم خلأ های نرسیدن استادان را به عنوان دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر جهان را شناسایی کنیم.