گزارش: ByteDance با وجود پروژه تگزاس همچنان به داده های TikTok کاربران آمریکایی دسترسی دارد


از سال 2022، TikTok تلاش گسترده و پرهزینه‌ای را برای حذف عملیات ایالات متحده – و داده‌های کاربران آمریکایی – از شرکت مادر چینی خود، ByteDance، انجام داده است. TikTok بازسازی شرکتی را که پروژه تگزاس نامیده است، توصیف کرده است: «ابتکاری بی‌سابقه برای ایجاد احساس امنیت برای هر آمریکایی در TikTok، با اطمینان از اینکه داده‌های آن‌ها امن است و پلتفرم عاری از نفوذ خارجی است». با این حال، چندین کارمند سابق به این موضوع گفتند ثروت که پروژه تگزاس در عوض “تا حد زیادی آرایشی” است و آنها و همکارانشان پس از اجرای این طرح به همکاری نزدیک با مدیران ByteDance مستقر در پکن ادامه دادند.

یکی از جنبه های اصلی پروژه تگزاس – به این دلیل که اوراکل، “شریک فناوری” TikTok، مقر آن در آستین است، نامگذاری شده است – انتقال تمام داده های کاربران ایالات متحده به زیرساخت ابری اوراکل بود. (مطابق ماهنامه تگزاسهیچ یک از سرورهای داده ابری Oracle در واقع در این ایالت نیستند.) طبق شرایط پروژه تگزاس، داده های آمریکایی ها به هیچ وجه قرار نیست ایالات متحده را ترک کنند و همچنین کارمندان ByteDance در چین نمی توانند به آنها دسترسی داشته باشند.

در عمل، داده ها کمتر از آن چیزی بود که TikTok کاربران و سیاستمداران را به این باور رسانده بود. ثروت گزارش ها. ایوان ترنر که بین آوریل و سپتامبر 2022 در TikTok به عنوان دانشمند داده کار می کرد، یک “زنجیره فرماندهی مخفیانه” را توصیف کرد که در آن او – بر روی کاغذ – به یک مدیر در سیاتل منصوب شد، اما همچنان به مدیران اجرایی در چین گزارش می داد. او گفت که هر دو هفته یا بیشتر، ترنر صفحات گسترده حاوی داده های صدها هزار کاربر آمریکایی را برای کارکنان ByteDance در پکن ایمیل می کرد. ثروت. او گفت که صفحات گسترده شامل نام کاربران، آدرس ایمیل، آدرس IP و اطلاعات جغرافیایی و جمعیتی است و برای تعیین نحوه توسعه الگوریتم TikTok برای تشویق کاربران به فعال تر شدن در برنامه استفاده شده است.

یکی دیگر از کارمندان سابق، کتی پوریس، ادعا می‌کند که TikTok هرگز به طور کامل از ByteDance مستقل نبوده است. پوریس، رئیس سابق بازاریابی تجاری TikTok، در ماه فوریه از این شرکت به دلیل تبعیض شکایت کرد و مدعی شد که او اخراج شده است زیرا مدیران ارشد او در پکن او را به اندازه کافی ضعیف نمی دانستند. دعوی پوریس، که در ثروت گزارش، ادعا می کند که مدیران ByteDance در سال 2020 شروع به اعمال کنترل بیشتر بر فعالیت های روزانه TikTok کردند و جلسات دوماهانه را به رهبری رئیس ByteDance ترتیب دادند. در این پرونده ادعا شده است: «علی رغم تلاش‌هایش برای مستقل به نظر رسیدن، تصمیمات مدیریت روزانه و تجاری TikTok مستقیماً از مدیریت سطح بالای ByteDance در چین گرفته شده است.

این ادعاها می تواند سوخت بیشتری به تلاش مداوم کنگره برای وادار کردن ByteDance برای فروش TikTok اضافه کند. در ماه مارس، مجلس با اکثریت قاطع به ممنوعیت TikTok رای داد، مگر اینکه از شرکت مادر خود جدا شود. سنا هنوز این لایحه را تصویب نکرده است.

مدیر عامل TikTok، Shou Zi Chew، به نوبه خود، بارها بر استقلال این شرکت از ByteDance تاکید کرده است. چو در یک حضور در کنگره در سال 2023 گفت: «نکته این است که این داده‌های آمریکا در خاک آمریکا توسط یک شرکت آمریکایی تحت نظارت پرسنل آمریکایی ذخیره می‌شود.

در مصاحبه با ثروت، دیگر کارمندان سابق نگرانی در مورد اتصالات TikTok به ByteDance را بیش از حد و ریشه در بیگانه هراسی توصیف کردند. (برای مثال، در طول آخرین جلسه استماع چو در کنگره، برخی از اعضای کنگره پرسیدند که آیا او به حزب کمونیست چین وابسته است یا خیر. چو شهروند سنگاپور است.) یکی از مدیران سابق گفت که پروژه تگزاس و همتای اروپایی آن، پروژه کلاور، یک پیشنهاد انجام دادند. “تفاوت قابل توجه” در جداسازی داده های آمریکایی ها و اروپایی ها. کارمند سابق گفت: “من نمی توانم در مورد تصمیمات رهبری صحبت کنم، اما از نظر پشته فناوری، کارهای زیادی برای ترسیم آنها انجام شده است.” Jacob Wallach که از سال 2020 تا 2022 روی تیم راه حل های تجاری جهانی TikTok کار می کرد، گفت که شیوه های جمع آوری داده های TikTok کمتر از متا، گوگل یا آمازون نگران کننده نیست.

با این حال، این اولین گزارشی نیست که نشان می‌دهد توصیف‌های TikTok از پروژه تگزاس میزان جدایی عملیات TikTok در ایالات متحده از چین را اغراق می‌کند. پروژه تگزاس به طور غیررسمی برخی از قوانین به اشتراک گذاری داده خود را در بهار 2023 لغو کرد. را مجله ی وال استریت در ژانویه گزارش شده است. بر اساس مجلهدر گزارش، مدیران به کارگران مستقر در ایالات متحده دستور داده اند که داده ها را با همکاران خود در سایر نقاط شرکت – از جمله با کارمندان ByteDance – به اشتراک بگذارند. و در سال 2022، اخبار BuzzFeed گزارش داد که کارمندان ByteDance در چین به طور مکرر به داده های کاربران ایالات متحده دسترسی داشته اند – اگرچه گزارش اشاره کرد که بیشتر این موارد در واقع در خدمت هدف پروژه تگزاس برای محدود کردن توانایی کارکنان چینی ByteDance برای دسترسی به داده های آمریکایی ها هستند.

هنگامی که از مایکل هیوز، سخنگوی TikTok درخواست شد، این کار را انجام داد آستانه به یک پست X طولانی پاسخ دادن به ثروتگزارش “همه موارد ذکر شده در این مقاله بر اساس اطلاعات قبل از تنظیم است [US Data Security, the Project Texas division] و متکی بر جعل افرادی است که هیچ دسترسی یا بینشی به حریم خصوصی و اقدامات امنیتی داده‌ها نداشتند.» در پست X آمده است.

به‌روزرسانی در 16 آوریل، ساعت 5:45 عصر به وقت شرقی: این قطعه با نظر TikTok به روز شده است.





منبع