سناتور جوزف لیبرمن، OBM – هفته یهودی واشنگتن


جو لیبرمن، سناتور قدیمی سابق ایالات متحده از کانکتیکات که اولین یهودی آمریکایی بود که به عنوان نامزد حزب دموکرات برای معاونت رئیس جمهور در سال 2000 نامزد شد، در 27 مارس درگذشت. او 82 سال داشت.

زندگی سیاسی لیبرمن در سال 1970 آغاز شد، زمانی که او به مجلس سنای ایالت کانکتیکات انتخاب شد و در آنجا بیش از یک دهه خدمت کرد و پس از آن شش سال به عنوان دادستان کل ایالت خدمت کرد. او سپس در سال 1988 سناتور جمهوری خواه و لیبرال فعلی و لیبرال لاول ویکر را در سال 1988 به چالش کشید و شکست داد و چهار دوره در سنای ایالات متحده خدمت کرد.

لیبرمن یک دموکرات میانه رو و مستقل بود که به خاطر ایمان عمیق مذهبی اش، تعهدش به انصاف و اخلاق و تلاش هایش برای ایجاد پل هایی در واشنگتن که به طور فزاینده قطبی شده شناخته می شد. اما مهمتر از همه، لیبرمن به دلیل پایبندی شدید به اعتقادات و اعتقاداتش شناخته شده بود – که اصل را بر سیاست گذاشت.

لیبرمن با حمایت از جنگ عراق، حمایت سال 2008 از نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه و دوست نزدیک، سناتور جان مک کین فقید، و حمایت اکراهی او از خط حزب در بازسازی مراقبت های بهداشتی موسوم به Obamacare، خشم بسیاری از دموکرات ها را برانگیخت. اما او توسط حزب خود تشویق شد زیرا او اتهام لغو ممنوعیت خدمت همجنسگرایان و لزبین ها را به طور علنی در ارتش رهبری می کرد، از محدود کردن انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با تغییرات آب و هوایی حمایت می کرد و نقش مهمی در ایجاد وزارت امنیت داخلی داشت. .

لیبرمن یک یهودی مغرور، یک مدافع خستگی ناپذیر برای پیشبرد سیاست و قوانین طرفدار اسرائیل و یک رهبر در زمینه آزادی مذهبی، حقوق شهروندی و مسائل انتخاب مدرسه بود. لیبرمن علاوه بر رعایت شریعت و آیین یهود، با قاطعیت در مورد اهمیت دین صحبت کرد و تأکید کرد که «ما در دولت باید به دین به عنوان شریک نگاه کنیم، همانطور که فکر می‌کنم بنیانگذاران کشور ما چنین کردند.»

لیبرمن هنگامی که در سنا در مورد اهمیت اخلاق صحبت کرد و رفتار رئیس جمهور سابق بیل کلینتون را “اشتباه و غیرقابل قبول” محکوم کرد و آن را شایسته “سرزنش عمومی و پاسخگویی” خواند، حتی با وجود اینکه او به کلینتون رای منفی داد، توجه ملی را به خود جلب کرد. استیضاح

در سال‌های اخیر، لیبرمن به دنبال استقلال اصولی خود ادامه داد – مواضعی اتخاذ کرد که بسیاری از همکاران دموکرات سابق او را ناامید کرد. او با تلاش‌های دولت اوباما برای دستیابی به توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش مخالفت کرد. او رئیس موسس و یکی از سخنگویان برجسته No Labels بود، سازمان سیاسی که به دنبال معرفی یک نامزد شخص ثالث در انتخابات ریاست جمهوری 2024 است.

لیبرمن یک هفته قبل از مرگش، مقاله‌ای در وال استریت ژورنال نوشت که در آن تاکید کرد که چاک شومر، رهبر اکثریت سنا (D-NY) هنگامی که از اسرائیلی‌ها خواست تا نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو را جایگزین کنند، «از خط قرمز سیاسی عبور کرد».

اما فراتر از دنیای سیاست که بخشی از زندگی عمومی او بود، لیبرمن به عنوان مردی شناخته می شد و مورد احترام بود که از لبخند سریع و گسترده، رفتار ملایم و شخصیت جذاب خود برای گرد هم آوردن مردم برای حل مشکلات استفاده می کرد.

ما به افراد بیشتری مانند جو لیبرمن در زندگی عمومی نیاز داریم. یادش و یادش جاودانه باد.



منبع